انتقال آیین های سنتی فراموش شده با زبان هنر به نسل آینده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، گفت: برما واجب است که با برگزاری رویداد ها و جشنواره هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام هایی هرچند کوتاه برداریم و آیین های فراموش شده را با زبان هنر به نسل بعد منتقل کنیم.

گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، امراله حسنی در آیین افتتاحیه اولین جشنواره آئینی و سنتی ترک زبانان کشور به میزبانی استان زنجان، ضمن عرض تسلیت و حمایت از مردم مظلوم غزه اظهار کرد: امیدوارم ما هنرمندان نیز با هنرمان، فرهنگ غنی اسلام را که مدافع مظلومان است نشان دهیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳ سال بود قرار بود این جشنواره در استان برگزار شود، افزود: متاسفانه به دلایل مختلف برگزاری جشنواره محقق نشد ولی امروز با پیگیری های جدی آقای سهامی دبیر جشنواره توانستیم این جشنواره را کلید بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اظهار داشت: فرهنگ هر منطقه و آیین سنتی هر منطقه نشانه رشد منطقه است و کشور ما دارای تاریخ بسیار غنی است که نیاز است این فرهنگ ها دیده و شناخته شود و به دست فراموشی سپرده نشود.

حسنی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، قومی که آیین ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن ها را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست، بیان کرد: برما واجب است که با برگزاری رویداد ها و جشنواره هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام هایی هرچند کوتاه برداریم و آیین های فراموش شده را با زبان هنر به نسل بعد منتقل کنیم.

وی با اشاره به تغییر مکان اجرای جشنواره آئینی و سنتی ترک زبانان کشور گفت: این تغییر به دلیل پیش بینی برودت هوا در روزهای برگزاری جشنواره بود و از این رو برای راحتی و آسایش مخاطبان و شرکت کنندگان تصیم بر این شد تا همه اجراها در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان انجام شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: این جشنواره میزبان هنرمندان استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین است و از امروز ۲۷ مهرماه به مدت سه روز در زنجان برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha