آیین و سنت ها بخش تفکیک ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: آیین‌ها، سنت‌ها و باورها قسمتی اعظمی از تمدن مردمان یک منطقه و کشور را تشکیل داده و بخش تفکیک ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
امراله حسنی، در آیین اختتامیه نخستین جشنداره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور در فرهنگسرای امام خمینی زنجان با یادآوری اینکه این رویداد ارزشمند ملی در طی سنوات گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌شائبه جناب آقای سهامی هنرمند توانای تئاتر استان زنجان شکل یافته و امروز شاهد به بارنشستن آن هستیم، اظهار کرد: امیدواریم مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولین استانی زمینه را برای برگزاری هرچه باشکوه این رویداد در سال‌های آتی هموار سازد.

وی افزود: آیین‌ها، سنت‌ها و باورها قسمتی اعظمی از تمدن مردمان یک منطقه و کشور را تشکیل داده و بخش تفکیک ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه می‌باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه نخستین انسان همواره با آیین‌های گوناگون همراه بوده و ریشه این آیین‌ها به بدو خلقت انسان باز می‌گردد، افزود: زمانی که انسان‌های اولیه برای خود رسوم خاصی را شکل داده و در آن به بازنمایی و روایتگری حوادث و اتفاقات گذشته و باورهایشان می‌پرداختند، و به تبع آن نمایش و نمایشگری پا به عرصه وجود نهاده و همواره مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است.

حسنی خاطر نشان کرد: در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها باورها اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.

وی، تاکید کرد: بر ماست که با برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام‌هایی هرچند کوتاه برداشته و هنرمندانی را که کمر همت بر مانایی این آیین‌ها بسته‌اند، ارج نهیم و بر صدر نشانیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha