از بالا بودن میانگین مصرف آنتی بیوتیک ها در استان فارس نگرانیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی، به مناسبت هفته جهانی آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، از بالا بودن میانگین مصرف آنتی بیوتیک ها در استان فارس ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، در متن پیام دکتر «محمد جواد راعی» آمده است:

هدف از برگزاری هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، با شعار «همه با هم پیش به سوی پیشگیری از مقاومت به داروهای ضد میکروبی»، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای ضدمیکروبی است.

در این هفته سعی بر این است تا آگاهی و حساسیت سیاستگذاران، شاغلین مرتبط با حیطه پزشکی و همچنین عموم مردم در زمینه افزایش مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک افزایش یابد.

مقاومت به داروهای ضدمیکروبی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و همچنین انگل ها به اثرات داروها مقاوم ‌شوند و به همین دلیل درمان برخی عفونت ها بسیار سخت تر و خطر گسترش بیماری ‌ها نیز افزایش پیدا می کند و حتی منجر به بیماری های شدید و مرگ شود.

ترکیبات ضدمیکروبی به عنوان یک ابزار بسیار مهم در درمان بیماری های انسان ها، حیوانات و گیاهان به شمار می روند و شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ هستند.

عواملی که در حال حاضر منجر به بروز مقاومت میکروبی شده است، متعددند؛ از آن جمله می توان به استفاده بیش از اندازه از این داروها در انسان، صنعت پرورش دام، کشاورزی و همچنین عدم دسترسی انسان ها به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای مصرف شخصی و استفاده در کشاورزی، اشاره کرد.

این عوامل در سطح جهانی باعث بروز تهدید و بروز مقاومت به ضدمیکروب ها شده است.

میانگین استفاده از آنتی‌بیوتیک در استان فارس در سال 1401 برابر37 درصد است؛ این در حالی است که این عدد باید نزدیک به 30 درصد باشد و برای نیل به این هدف باید مردم و گروه پزشکی دست به دست هم داده و از تجویز مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، این ارزشمندترین گروه داروهای موجود، جلوگیری نمایند.

دکتر محمد جواد راعی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha