۱۳ لیتر برثانیه هدر رفت آب در ماهنشان رفع شد

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: با انجام طرح پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع آب در شهر ماهنشان، میزان هدر رفت این شهر از ۲۴ لیتر برثانیه در زمان پیک فشار به ۱۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
علی محمد نادرخانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با اجرای طرح هوشمند سازی شبکه توزیع آب در شهرستان ماهنشان ۱۳ لیتر بر ثانیه هدر رفت آب رفع شد، اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و در افق اجرای این طرح، پیش بینی می شود میزان هدر رفت آب در ماهنشان به ۶ لیتر برثانیه کاهش یابد.

وی با بیان اینکه میزان هدر رفت آب این شهر از ۲۴ لیتر برثانیه در زمان پیک فشار به ۱۱ لیتر در ثانیه کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: نصب شیرهای فشارشکن، اجرای DMA برای ارزیابی مقدار جریان عبوری آب از زیرپهنه ها، نصب فشارسنج های ارسال داده از راه دور،نشت یابی مخزن ذخیره آب ماهنشان و اجرای  یک کیلومترعملیات اصلاح شبکه در این شهر از جمله اقداماتی بوده است که در راستای کاهش آب بدون درآمد در این شهر انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۳ اکیپ عملیاتی نیز بصورت مجزا به نشت یابی شبکه توزیع آب شهر پرداختند، بیان کرد: طی این عملیات، ۷ لیتر برثانیه نشت آب شناسایی شد.

سرپرست شرکت آبفا با اشاره به برنامه های آتی این شرکت برای مدیریت آب بدون درآمد در ماهنشان به عنوان شهر پایلوت در استان زنجان گفت: پایش مشترکین جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز و ورود مخزن قدیمی شهر به مدار بهره برداری جهت افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب از جمله این برنامه ها است.

نادرخانی تاکید کرد: این برنامه در ۴ شهر شهرستان خدابنده شامل شهرهای قیدار، سهرورد، کرسف و گرماب نیز اجرایی شده و پس از آن در شهرهای ابهر و خرمدره نیز اجرا می شود.

وی با بیان اینکه قرارداد هوشمندسازی شبکه توزیع آب شهر زنجان نیز منعقد و برای اجرا به بخش خصوصی پیمان سپاری شده است، افزود: با اجرای هوشمندسازی شبکه توزیع آب، ساعت رسیدن به بحران در شبکه افزایش، عملیات رفع نشتی سریع تر ، اصلاح شبکه قابل پیش بینی شده، حوادث آب و هدر رفت شبکه کاهش و همچنین  توزیع آب بصورت عادلانه تری انجام خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه امیدواریم تا ۵ سال آینده کل گستره شبکه توزیع آب استان زنجان تحت پوشش خدمات هوشمند قرار بگیرد، اظهار کرد: در گام بعدی به عنوان گام توسعه یافتگی شبکه توزیع در این زمینه، از روش ها و مکانیسم های خبره مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha