شاخص پاکی هوای فرهنگی کشور در گرو فعالیت کتابداران است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: شاخص پاکی هوای فرهنگی کشور در گرو فعالیت کتابداران است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان در آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خراسان رضوی این مراسم را متعلق به کتابداران دانست و آنان را میزبانان اصلی معرفی و اظهار کرد: از تلاش‌های ماندگار و همت والای همکاران پرتلاشم، کتابداران در طول یک سال فعالیت ارزشمند فرهنگی کمال تقدیر و تشکر را دارم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: این آئین به واسطه بررسی عملکرد یک سال گذشته کتابداران و با هدف قدرشناسی از این تلاشها برگزار می‌شود و تلاش بر این است تا برای یکسال آینده برنامه‌ریزی مناسب انجام شود. به این مهم توجه داشته باشید که اهمیت و جایگاه کتابخانه زمانی نمایان می‌شود که کتابداران پا در عرصه گذاشته و پرچم این حوزه را برافراشته نگاه دارند.

وی با بیان اینکه در ۲۵۰ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در استان خراسان رضوی وجود دارد، اظهار کرد: تلاش ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی بر این است تا محیطی لذت بخش برای مراجین فراهم سازیم. هر رویدادی که در حوزه کتابخانه‌ها انجام می‌شود بدون شک محصول ایده و فکر کتابداران است.

سبزیان با اشاره به وجود ۱۱ کتابخانه سیار در سطح استان خراسان رضوی، گفت: مایه افتخار است که امروز در این حوزه رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم و قطعاً ارائه خدمات در مناطق محروم و اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی حاصل تلاش کتابداران است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تقدیر از حضور خیرین در حوزه کتابخانه‌ها، ابراز کرد: باعث افتخار است که عنوان کنم نخستین مجمع رسمی خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی تشکیل و به فعالیت پرداخته است. باری دیگر تاکید می‌کنم زحمات خیرین با کمک کتابداران دیده می‌شود و ما قددران و قدرشناس تلاشهای کتابداران و خیرین هستیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند «فرهنگ مثل آب و هوا می‌ماند. معتقدم کتابداران عاملین اصلی شاخص پاکی و سلامت هوای مشهد و خراسان رضوی هستند. عدم تعطیلی فرهنگی کشور به واسطه آلودگی آن قطعاً به واسطه اکسیژنی است که با کتاب و توسط کتابداران تولید می‌شود.

سبزیان خطاب به حاضرین در جلسه ادامه داد: لازم می‌دانم به چند نکته مهم که دستاورد هفته کتاب بوده است، اشاره کنم. نخستین اقدام و دستور کار بسیار مهم در این هفته تقویت ارتباط کتابخانه‌ها با مدارس بوده؛ چرا که معتقدیم کودکان و نوجوانان وفادارترین مخاطبین ما هستند. نمونه بارز شروع این تعامل نواختن زنگ کتاب در مدارس بود. دوم، برگزاری آئین رونمایی از کتابهای ارزشمند ملی در شهرستانها و روستاها است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: سومین نکته، توجه به ارتقای سواد سلامت، رسانه و سیاسی مردم که یکی از رسالتهای مهم کتابخانه‌ها است. نکته چهارم، تسهلیگری در حوزه ایجاد و معرفی کسب و کارهای کوچک است که امروز به عنوان یکی از خدمات و رویکردهای نوین کتابخانه‌ای انجام می‌شود و در انتها با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی در نظر داریم تا پایان سالجاری سه کتابخانه سیار و یک پیشخان خدمات کتابخانه ای افتتاح کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: هدف نهایی ما ایجاد «ایران کتابخوان» است و راه رسیدن به این هدف از ایران دانا و توانا می‌گذرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha