کد خبر: 208094
۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰
ایمانی‌پور به ژاپن می‌رود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در سومین دوره گفت‌وگوی دینی اسلام و شینتوئیسم به‌ ژاپن سفر می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ‌وهنر خبرگزاری سلامت(طبنا)حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در سومین دوره گفت‌وگو دینی اسلام و شینتوئیسم با عنوان «بررسی نقش دین در هنر و معماری از منظر اسلام و شینتوئیسم» به میزبانی معبد جیجاهونجو، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به ژاپن سفر می‌کند.

سومین دوره گفت‌وگو دینی اسلام و شینتوئیسم با عنوان «بررسی نقش دین در هنر و معماری از منظر اسلام و شینتوئیسم» دوشنبه ۶ آذر تا چهارشنبه ۸ آذر در توکیو برگزار خواهد شد.

اولین دوره این گفت‌وگوها در بهمن ۱۳۹۷ با عنوان «جایگاه خانواده در اسلام و شینتوئیسم» و دومین دوره در اسفند ۱۴۰۰ با عنوان «محیط زیست در اسلام و شینتوئیسم» به صورت وبیناری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور در رأس هیأتی ۴ نفره از جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند حضور خواهد داشت و اساتیدی از حوزه‌های آموزشی و پژوهشی ادیان از دانشگاه‌های کشورمان، ایشان را همراهی می‌کنند.

دیدار با مقامات فرهنگی و هنری کشور ژاپن، دیدار با هنرمندان و گروه‌های هنری و سازمان‌های مردم نهاد هنری و همچنین، دیدار با مسلمانان کشور ژاپن با هدف توسعه و تعمیق روابط همه جانبه فرهنگی در ژاپن با رویکرد تحول از مهمترین برنامه‌های رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشور ژاپن خواهد بود.

در این گفت‌وگوهای فرهنگی دینی، معماری و هنر و جایگاه دین در سبک معماری اسلامی و شینتو مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. مقدمات برگزاری این دور از گفت‌وگوهای دینی از یک سال پیش با انجام دیدار و مذاکرات بسیاری از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مسئولین معابد ژاپنی فراهم شد.

در این دوره از گفت‌وگوهای دینی، متخصصان هر دو طرف به موضوع ارتباط دین و هنر خواهند پرداخت. دین به عنوان یک جهان‌بینی و رکن اصلی فرهنگ و هنر به عنوان زبان مشترک انسان‌ها و رکن دیگر فرهنگ همواره در طول تاریخ تأثیر و تأثراتی بر یکدیگر داشته‌اند. هنر واجد مبانی نظری و فلسفی است و عمدتاً شکل‌گیری و معنای آن بر اساس جهان‌بینی‌ها و بینش‌ها شکل می‌گیرد و دین با اصول و ارزش‌های خود هدایت و جهت دادن به هنر را عهده‌دار می‌شود لذا پرداختن به این دو رکن اصلی فرهنگ‌ساز اهمیت ویژه‌ای دارد.

در سومین دوره گفت‌وگو دینی دوجانبه با شینتوئیسم ژاپن، حسین دیوسالار، مشاور ارشد ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن، حسن بلخاری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و اسماعیل رادپور، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه مقالات خود را ارائه خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha