نشست سالانه مجمع حکمرانی اینترنت ۲۰۲۳ برگزار شد

نشست تجربه‌نگاری هجدهمین نشست سالانه مجمع حکمرانی اینترنت (IGF۲۰۲۳) امروز صبح توسط آزمایشگاه داده و حکمرانی در سالن کنفرانس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)این نشست با حضور محمد خوانساری معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، حسین میرزاپور مشاور امور راهبردی و بین‌الملل وزیر ارتباطات، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و مجتبی رضاخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی IPU و همچنین با حضور هیأت ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس IGF ژاپن برگزار شد و مطالب مختلفی در خصوص اینترنت و حکمرانی اینترنت و هوش مصنوعی بررسی شد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اهمیت راهبردی هوش مصنوعی در نظم نوین جهانی، جنگ سیلیکونی آینده و ضرورت اجماع‌سازی سیاستی در سطح ملی و منطقه‌ای اشاره کرد.

حسین میرزاپور، مشاور امور راهبردی و بین‌الملل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: اگر اینترنت را به مثابه فناوری یا مجموعه‌ای از فناوری‌ها لحاظ کنیم، می‌تواند برای حکمرانی و تنظیم‌گری فناوری‌های حساس به خصوص هوش مصنوعی که موضوع روز دنیا است، آموزنده باشد. قطعاً این موضوع یکی از دغدغه های افرادی است که در این نشست حضور دارند و حتی این بحث در یکی از پنل‌های مجمع حکمرانی اینترنت هم صحبت شد و یک نفر پیشنهادی داد که همینطور که برای کنترل مهار موشک‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی اتمی وجود دارد، برای هوش مصنوعی هم اگر چنین کاری امروز شروع نشود، دیر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حکمرانی اینترنت تاریخچه‌ای آموزنده برای دیگر فناوری‌ها دارد، افزود: اینترنت پروژه‌ای بود که از کشور آمریکا شروع شد اما تا این لحظه با همه اهمیتی که اینترنت در زندگی بشر پیدا کرده و فراگیری‌اش، دولت‌ها نتوانستند در حکمرانی اینترنت نقش داشته باشند.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این نشست با اشاره به اینکه در این نشست تجربه نگاری هجدهمین نشست سالانه مجمع حکمرانی اینترنت (IGF۲۰۲۳) انجام می‌شود و گفتمان‌ها بررسی می‌شود گفت: نشست IGF بهترین فرصت برای دیدار مسئولان با افراد مختلف بود و لازم است حضورهای مجازی و آنلاین برای این برنامه‌ها و همچنین حضور شرکت‌های خصوصی بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس IGF دیدارهایی با وزیر و معاون وزیر ژاپن انجام شد گفت: در حال حاضر ژاپنی‌ها نقطه تقاطع و هم پوشانی هوش مصنوعی و حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

خوانساری گفت: موضوعات هوش مصنوعی و دفاع سایبری، حکمرانی در حال تحول، حقوق بشر و مسئولیت‌پذیری در جامعه و قراردادهای اجتماعی، اخلاق و هوش مصنوعی، فناوری نوظهور در جنگ، همکاری چند جانبه، هوش مصنوعی و آموزش و استفاده از فناوری در این اجلاس مطرح شد.

وی در ادامه گفت: می‌توان با مشارکت جدی مسیر فناوری را تغییر داد و سیاست گذاری را به سمت رویکرد توسعه‌گرا عوض کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha