اگر نگران سلامت خود هستید، نمک کمتر مصرف کنید

فشارخون اصلی ترین عامل مرگ ومیر در جهان است نمک اصلی ترین علت افزایش فشار خون است. کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون است مصرف نمک در ایران بیش از دوبرابر میزان مجاز است

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، فشارخون اصلی ترین عامل مرگ ومیر در جهان است نمک اصلی ترین علت افزایش فشار خون است. کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین
راه حل کاهش فشار خون است مصرف نمک در ایران بیش از دوبرابر میزان مجاز است و حدود دو سوم نمک دریافتی مردم کشور ما از طریق مصرف
مواد غذایی حاوی نمک وارد بدن می شود.

نگران سالمت خود هستید؟ نمک کمتر مصرف کنید. نمک زیاد به بدن شما آسیب می رساند. بیماری افزایش فشارخون در بیشتر موارد علامت مشخصی ندارد و قاتل خاموش نامیده می شود. حدود یک پنجم مردم کشور ما مبتلا به پرفشاری خون هستند. با افزایش میانگین سنی در ایران، شیوع بیماریهای غیرواگیر مانند پرفشاری خون، بیماریهای قلبی- عروقی و سرطانها رو به افزایش است و بروز این بیماریها نیز ارتباط مستقیمی با دریافت نمک دارد.


مصرف نمک زیاد سبب پرفشاری خون شده و در نهایت به سکته های قلبی و مغزی که عامل اول مرگ و میر در مردان هستند، منجر میشود.
کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون است. میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از ۵ گرم (کمتر از ۱ قاشق مرباخوری) در روز است. تا حد امکان، نمک مصرفی خود را کاهش دهید و البته نمک مصرفی شما باید از نوع تصفیه شده یددار باشد. تاثیر نمک های یددار در افزایش فشار خون تفاوتی با نمکهای معمولی ندارد. بیماری پرفشاری خون می تواند از کودکی شروع شود. بیماریهای غیر واگیر، از جمله بیماری پرفشاری خون، قابل پیشگیری بوده و مهمترین اقدام در این زمینه، کاهش مصرف نمک است.

کاهش مصرف نمک در حد ۶-۵ گرم در روز (حد مجاز مصرف)، خطر بیماری های قلبی را ۱۸ درصد و خطر سکته مغزی را ۲۴ درصد کاهش میدهد. سرسفره به غذا نمک نزنید و نمکدان را از سفره و میز غذایتان حذف کنید. با کاهش نمک مصرفی، به منظور پیشگیری از کمبود ید در افراد در معرض خطر (مانند زنان باردار و کودکان) بهتر است از منابع غذایی حاوی ید بیشتر (مانند ماهی و غذاهای دریایی) استفاده شود.

در کشورهای در حال رشد ۱۵ درصد کاهش مصرف نمک از حدود ۸ میلیون مرگ و میر به علت بیماریهای قلبی- عروقی در طی ۱۰ سال جلوگیری میکند.
فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم نمک عادت دهید. به جای تنقالت شور، به فرزندان خود، میوه و آجیل خام بدهید. در صورتی که فشارخون بالا دارید، نمک دریافتی خود را با نظر پزشک یا متخصص تغذیه بسیار محدود کنید. میزان نمک مجاز دریافتی خود را با مراجعه به پزشک و کارشناس تغذیه تعیین نمایید. تجربه کشورهای موفق نشان می دهد با کاهش مصرف نمک در جامعه، هزینه های درمانی و سکته های مغزی و قلبی کاهش قابل توجهی یافته است.

حتی اگر نمک به غذای خود اضافه نکنید، غذای شما حاوی مقادیر قابل توجهی نمک است. مصرف نمک زیاد موجب بروز بیماریهای خطرناکی مانند بیماریهای قلبی-عروقی، دیابت، چاقی، سرطان معده، سنگ کلیه، مشکالت کبدی و آسم می شود. مصرف نمک در حد توصیه شده (۶-۵ گرم در روز)، ۲/۵ میلیون مرگ و میر در سال در کل دنیا را کاهش میدهد. میزان نمک مجاز برای افراد مبتلا به بیماری های مختلف، از جمله پرفشاری خون، مشکلات کلیوی و... متفاوت است.

منبع اصلی نمک مصرفی، تنقالت شور مانند چیپس، پفک، انواع ساندویچ ها وغذاهای آماده، سس کچاپ، بیسکویت، غذاهای بسته بندی شده و کنسروی است. مصرف غذاها و تنقالت سالم (میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچهای تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدکودک ها جایگزین مناسبی برای غذاهای آماده است.

به جای نمک، از چاشنی های جایگزین مانند آبلیمو، آب نارنج و آبغوره کم نمک و سبزیجات معطر استفاده نمایید. از آنجا که نان مهمترین غذای مصرفی مردم ایران است، درصد قابل توجهی از نمک دریافتی مردم کشور ما از نان است. طبق تحقیقات انجام شده، پنیر یکی از منابع اصلی دریافت نمک ایرانیان است. پنیرهای فله ای نسبت به پنیرهای بسته بندی شده نمک بیشتری دارند. درمان های غیردارویی مانند تغذیه سالم و ورزش مناسب، نقش بسیار موثری در کنترل پرفشاری خون دارند. غذاها را به صورت کم نمک تهیه کنید. نان های کم نمک مصرف کنید.


مصرف زیاد نمک در آشپزی، سالمت شما و فرزندانتان را به خطر می اندازد. در تهیه غذای کودک از حداقل نمک استفاده کنید و فرزندتان را از کودکی به
غذای کم نمک عادت دهید.

مصرف غذای کم نمک را به عنوان بخشی از فرهنگ غذایی سالم ترویج دهید. تفکر انتقادی کودکان را به گونه ای تقویت کنید که فریب تبلیغ تنقالت شور را نخورند. کودکان و نوجوانان را به ترویج فرهنگ غذایی سالم و تشویق دوستان و خانواده به مصرف به اندازه نمک تشویق کنید. خواندن برچسب محصولات غذایی و انتخاب غذای کم نمک را به کودکان بیاموزید.

کاهش مصرف نمک موجب کاهش فشارخون و سایر بیماری ها نظیر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، آسم، سنگ کلیه و برخی از سرطانها مانند سرطان معده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha