بهره مندی بیش از ۳ هزار معلول شنوایی و گفتاری از خدمات بهزیستی زنجان

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ نفر دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ نفر دارای اختلالات گفتاری در استان زنجان تحت پوشش بهزیستی استان زنجان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، روح‌الله خدابنده‌لو با اشاره به افتتاح نخستین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در زنجان، اظهار کرد: با ایجاد این مرکز شاهد ارائه خدمات در حوزه شنوایی به خانواده‌ها خواهیم بود، گفت: با افتتاح این مرکز، خانواده‌ها نیازی به مراجعه به سایر استان‌ها نخواهند داشت.

وی با یادآوری اینکه خدمات متنوعی در مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی زنجان ارائه خواهد شد، اظهار کرد: از جمله این خدمات می‌توان به خدمات گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی، روان‌شناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ سال اشاره کرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه فعالیت این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر به صورت غیردولتی و تحت نظارت اداره‌کل بهزیستی استان زنجان خواهد بود، ادامه داد: این مرکز با ارائه خدمات خود به کودکانی که در زمینه شنوایی دچار مشکل هستند، تلاش دارد تا گامی بلند در راستای تسهیل برقراری ارتباط دریافتی و بیانی مناسب این کودکان بردارد.

خدابنده لو در ادامه با بیان اینکه آموزش‌های ویژه‌ای در این مرکز به جامعه هدف ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: کودکانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند، از نظر سطح شنیداری، میزان افت شنوایی، سطح زبان بیانی و درکی و اختلالات تلفظی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی، تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی استان را که دارای معلولیت شنوایی هستند بیش از ۲۵۰۰ نفر و افراد داری اختلالات گفتاری را نیز بیش از ۸۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در همین راستا هشت پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال زیر نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقای سطح سلامت شنوایی در استان فعالیت می‌کنند.

این مسؤول با بیان اینکه دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر نیز با هدف خدمت‌رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می‌کنند، افزود: توصیه ما به خانواده‌ها این است که به هیچ وجه موضوع سلامت شنوایی نوزادان خود را دست کم نگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha