نیازمند گفتمان سازی در حوزه زن و خانواده در کشور هستیم

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گفتمان سازی در موضوع زن و خانواده، می تواند سرآغاز فصل جدیدی در مدیریت راهبردی کشور باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،نجمه کمالی، مشاور امور بانوان سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: زندگی کارمندی و در عین حال مادر بودن سختی های زیادی دارد که اگر علاقمندی و انگیزه به هدف داشته باشید خیلی از مشکلات برای شما هموار می شود.

وی لازمه یک زندگی موفق کارمندی را همراهی تک‌تک اعضای خانواده با یکدیگر دانست و افزود: در این مدت خانواده من خیلی همراه من بودند همچنین تعهدکاری و ارتباط‌گیری با تک تک همکاران به من کمک کرد تا بتوانم در نقش های گوناگونی که من سپرده شده، موثر باشم.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست ارتباط با رسانه ها ، فعالیت در تولید محتوا و اطلاع رسانی و کار در روابط عمومی سازمان را عرصه ای برای بروز عشق و علاقه به کار عنوان کرد و گفت: این فعالیت ها خاطرات تلخ و شیرینی برای من رقم زد و وقتی برخی از خاطرات را ورق می زنم، خاطرات تلخ هم برایم پر از تجربه و شیرینی است.

کمالی اضافه کرد: فرزندانم همواره انگیزه بسیار مهمی برای من بودند و هستند و به داشتن آنها افتخار می کنم و تمام آرزوی من موفقیت و سربلندی آنها است و امیداوارم فرد موثری برای کشورم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشم.

وی ادامه داد: بانوان اگر ساعتی را به خود اختصاص ندهند، نمی توانند در برابر شرایط کاری و خانواده تاب آوری داشته باشند به همین دلیل احساس رضایتمندی از کار و فعالیت در اجتماع یکی از عواملی است که می تواند در پیشرفت و ارتقای شغلی نقش موثری داشته باشد.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه خدمات جمهوری اسلامی به زنان مقوله‌ای مهم و فراموش‌نشدنی است، اظهار کرد: مدیران در سطوح عالی می بایست در تقویت حس رضایمندی سرمایه های انسانی سازمان نقش آفرینی داشته باشند.

او تصریح کرد: پیش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقیق انگشت‌شمار بودند اما انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد به نحوی که دانشجویان دختر از پسر در برخی سالها پیشی گرفته و تعداد بسیار زیادی از زنان در شاخه‌های مختلف علم و فناوری مشغول کار هستند.

کمالی تاکید کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست نزدیک به 1400 بانوی فرهیخته مشغول خدمت هستند که 30 در صد کل نیروی انسانی سازمان را شامل می شوند که نقش مهمی در تصمیم سازی های حوزه محیط زیست دارند و اکثر آن ها در بخش های تخصصی سازمان مشغول خدمت هستند همچنین 245 بانوی مدیر در پست های میانی و پایه مشغول خدمت هستند و این یکی از عرصه های است که نظام جمهوری اسلامی به زنان اهمیت داده است.

وی عنوان داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرّب در رده‌های گوناگون تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور و همچنین بخشنامه سازمان مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت بانوان سازمان برای پست های مدیریت، این مهم در سازمان محیط زیست ارتقا یابد و از ظرفیت بیشتری از زنان متخصص در پست های مدیریتی سازمان بهره برده شود.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملی، نیازمند است بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان تلاش شود.

او با اشاره به اینکه تمرکز دشمنان بر مقوله زن به عنوان یکی از مبانی هجوم سیاسی-تبلیغاتی به نظام اسلامی است، بیان کرد: با روشنگری در افکار عمومی مردم جهان، اجازه ندهیم اهداف سیاستگذاران و برنامه ریزان غربی در «حمله به مبانی اسلام در قبال زن» محقق شود.

کمالی الگوی زن مسلمان را حضرت فاطمه (س) دانست و گفت: ایشان مطابق فرمایش مقام معظم رهبری تجسم نقشه ی جامع هویت زن در منطق اسلام است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی سبیل الله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه و در عین حال عابد و بنده ی خدای متعال هستند.

وی تصریح کرد: نگاه رهبر انقلاب در تبیین نقش زن در خانواده که آن را به گل و عطر خوشبو و هوای تنفس در فضای خانه تشبیه کردند، بسیار مدبرانه بوده است. ایشان البته برخی کارهای اجتماعی را فریضه‌هایی برتر از هر کار دیگری دانستند و گفتند: گاهی اهمیت یک فریضه حتی از حفظ جان فرزند، همسر و پدر و مادر هم بالاتر است.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: جامعه امروز ما نیاز به زنان آگاه و فعال دارد، با بررسی کوچکی که از جایگاه زنان در ایران باستان انجام شده در می یابیم که این تمدن کهن با مردمان متمدنش تا چه حدی برای زنان جامعه خود ارزش قائل بودند.حتی روزی را اختصاص به زن داده و برای او جشن می گرفتند و به او هدیه می دادند و به زن آنچنان اراده ای می دادند که می توانست در اجتماع به هر قدرتی که بخواهد برسد.بنابراین زنان امروزی نیز باید از اجداد خود درس بیاموزند و به آنها افتخار کنند.

او عنوان کرد: گفتمان سازی در موضوع زن و خانواده می تواند سرآغاز فصل جدیدی در مدیریت راهبردی کشور باشد و در این راستا همزمان با ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) مراسم بزرگداشت مقام زن در ستاد و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها برگزار می شود.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به نقش زنان در تربیت و پرورش نسل محیط زیستی کشور، ویژه برنامه ای با رویکرد خانواده محوری و آموزش و فرهنگسازی در راستای اصلاح الگوی مصرف و استفاده صحیح از منابع زیستی و ترویج سبک زندگی محیط زیستی- ایرانی و اسلامی با کمک نهادهای همکار نظیر تشکل های مردم نهاد محیط زیستی، واحدهای بسیج خواهران و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خانه های محیط زیست، اجرا خواهد شد.

او گفت: بانوان موفق و تاثیر گذار ایرانی که در عرصه های فرهنگ و هنر، تعلیم و تربیت، گفتمان سازی و رسانه، فعالیتهای اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، علم پژوهش و فن آوری، سیاست گذاری و حکمرانی و ورزش،علاوه بر نقش آفرینی موثر در ارتقاء هویت و اصالت خانواده و سایر فعالیتهای ارزشمند ، موثر هستند و هیچ گاه دست از تلاش برنمی دارند، اطلاع رسانی های خوبی برای شناسایی و معرفی بانوان تاثیرگذار در حوزه محیط زیست صورت گرفته است که همه بانوان کشور می توانند از طریق سایت http://www.banooiran.ir در این کنگره شرکت کنند.

وی افزود: نمایشگاه دستاوردهای کشور در حوزه زنان و خانواده در حاشیه برگزاری کنگره برگزار خواهد شد که سازمان حفاظت محیط زیست با رویکرد آموزشی در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

کمالی عنوان داشت: ایران یکی از منحصر به فردترین کشورهای جهان از حیث آب و هواست و جزء کشورهای چهار فصل بشمار می‌رود که ذخائر ژنتیکی جانوری و گیاهی آن قابل قیمت گذاری نیست کشور ما به دلیل تنوع جغرافیایی و وجود جنگل‌ها، بیابان‌ها، کوهستان‌ها، دریاها و دریاچه‌ها و رودخانه‌های متعدد، زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری است و شاید به جرات بتوان گفت که با داشتن حدود ۱هزار و ۱۳۰ گونه جانوری، رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده است.

مشاور امور زنان وخانواده سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقداماتی مانند ارزش‌گذاری اقتصادی بر روی محیط‌زیست، اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی به سبک زندگی پایدار و سبز و... اقداماتی هستند که تا حد زیادی مانع هدررفت منابع زیستی ارزشمند کشور می‌شوند و در تمامی اینها زنان به عنوان مدیران خانه نقش مهمی دارند.

کمالی ادامه داد: در همین راستا نهاد خانواده در جامعه به عنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعی تربیت و پرورش منابع انسانی، نقش کلیدی در تغییر نگرش و رفتار، استفاده صحیح از منابع‌زیستی سرزمین و ترویج سبک زندگی پایدار و سبز دارد. همچنین جایگاه تاریخی و خانوادگی زن در نهاد خانواده و نیز تمایلات فطری زنان سبب گردیده که به نقش برجسته او درمسائل زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای شده و جامعه خواستار مشارکت وی در ارتقا فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی باشد. نقش زنان در ترویج سبک زندگی پایدار و سبز، نقشی کلیدی است و این زنان هستنـد که می‌توانند نقطه شروع یک الگو مناسب و فـراگیر در جامعه برای پایداری سرزمین باشند.

او تشریح کرد: در زمینه نقش زنان در حفاظت از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، نظریه‌های گوناگونی مطرح شده است. برخی از نگرش ‌آفرینان که می‌توان آنان را پیرو نظریه برتری زنان در حفاظت محیط‌زیست دانست، معتقدند که زنان به دلیل زن بودن، بهتر از مردان، از محیط‌زیست خود محافظت می‌کنند. اما گروه دیگری که با این نظر موافق نیستند، می‌گویند زنان نه به عنوان زن بودن، بلکه به علت تجربه‌هایی که در زمینه استفاده از منابع‌طبیعی و مدیریت مربوط به آن دارند، بیش از مردان در حفظ محیط‌زیست نقش داشته‌اند.

وی اضافه کرد: افراد دیگری می‌گویند که زنان و مردان در مسیر زندگی اجتماعی خود دارای نقش‌ها و نیازهای متفاوتی هستند که باید آنها را شناخت و برنامه های توسعه را بر مبنای این نقش‌ها و نیازها تنظیم کرد. سرانجام برخی از نظریه‌پردازان عقیده دارند که زنان علاوه بر نقش‌های موجود، خود دارای نیروهایی هستند که هنوز کشف و مشخص نشده است و از این رو لازم است برنامه‌ریزان توسعه، برای شکوفایی چنین نیروهای بالقوه‌ای بستر مناسب فراهم نمایند.

کمالی تاکید کرد: به هرحال آنچه مسلم است این که در طول تاریخ و در سراسر جهان به نقش‌ها، نیازها و نیروهای زنان چنان که شایسته است نگریسته نشده و به همین دلیل هنگامی که با موضوع حفظ محیط‌زیست روبه رو می‌شویم، می‌بینیم که نیمی از جمعیت جهان که در طول تاریخ بیش از نیمی دیگر به طبیعت نزدیک بوده‌اند، به سبب مشکلاتی چون فقر، عدم دستیابی به آموزش و آگاهی‌های لازم علی رغم نیروی بی‌مانند خود نتوانسته اند نقش موثر خود را در این زمینه ایفا کنند.

مشاور امور زنان وخانواده سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نظر به اینکه پرورش نسل نو و تربیت فرزندان بر عهده زنان است، چنانچه فرهنگ زیست‌محیطی در مادران رسوخ کند و زنان ما قانونمندی اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت بخوبی می توانند این میراث معنوی را به فرزندان خود منتقل کنند. به این ترتیب در می‌یابیم که انتقال فرهنگ مناسب زیست‌محیطی علاوه بر فطرت و غریزه شخصی زنان، بستر و ابزاری نیاز دارد که باید ضرورتاً در اختیارشان قرارگیرد. از طرفی زنان به دلیل نقش مهمی که در جامعه دارند مانند: اداره خانه و پرورش و تربیت کودکان، حضور موثر در محیط‌های کاری، فعالیت گسترده در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و...، طبعاً ارتقا فرهنگ و اصلاح رفتار زیست‌محیطی به وسیله زنان شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: چند مورد از مهمترین مولفه‌های محیط‌زیستی و موثر در پایداری سرزمین مانند مصرف: غذا، آب، انرژی و پلاستیک اغلب در محیط خانه یا محل کار اتفاق می‌افتد و اگر زنان نسبت به این مولفه‌ها حساس باشند و بتوانند آنها را خوب مدیریت کنند؛ می‌توانند علاوه بر کمک به حفظ محیط‌زیست، اثرگذاری زیادی در اقتصاد خانواده و کشور داشته باشند.

او افزود: لذا با ترویج و گسترش فرهنگ عمومی اصلاح الگوی مصرف و توسعه اقتصاد سبز که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع ارزشمند کشور است، می‌توان شاخص‌های حفظ و استفاده مسئولانه از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی را بهبود بخشیده و از این طریق، گام‌های مؤثری را در جهت تحقق آینده‌ای پایدار سرزمین و حرکت در مسیر رشد و توسعه ایران پهناور اسلامی برداشت. در این مسیر، نقش خانواده‌ها به عنوان هسته اصلی نظام اجتماعی و به ویژه زنان در اجرایی شدن آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در عصر امروز زنان معماران بنای خانواده و ناظران استحکام آن هستند که در این راستا با تربیت فرزندان و تعیین خط مشی در اکثر مقولات مرتبط با خانواده، نقشی بنیادین در شکل‌گیری و جهت‌گیری خانواده ایفا می‌کنند.

کمالی عنوان کرد: بیش از یک دهه است که الگویی با عنوان «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تعریف گردیده که مبنای فکری آن بانویی تمدن‌ساز است که از قلب خانه تا متن جامعه حضور دارد و در طبیعت الهی‌اش، آن چنان لطافت، زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند هم خود و هم محیط پیرامون خود را به طرف معنویت، پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی سوق داده و پیش ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha