بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی زنجان در معرض گسل زلزله

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در حال حاضر ۱۵۳ روستا به تعداد ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در استان زنجان در محدوده گسل هستند که معادل ۳۷ درصد مقاوم سازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، رضا خواجه ای در جمع خبرنگاران با اشاره به پنجم دیماه (سالروز زلزله بم) به عنوان "روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" اظهار کرد: هدف از یادآوری و بزرگداشت این روز ، جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصاً تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است.

وی افزود: شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگوهای مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعد از این سوانح می تواند اثرات مخرب آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، با بیان اینکه موضوع مقاوم سازی واحدهای مسکونی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: این روند در مقایسه با سال های گذشته روند رو به رشدی داشته که استقبال ساکنان روستاها می تواند چشم انداز بهتری را فراهم کند.

خواجه ای ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل خطرات حوادث طبیعی، ترویج مقاوم‌سازی و افزایش آگاهی روستائیان برای بالا بردن کیفیت و اهمیت مکان ساخت بناها اهمیت زیادی دارد.

وی،با اشاره به نقش موثر دهیاران در مقابله با بحران در روستاها به عنوان مدیران بحران روستایی،اظهار کرد: تمهیدات دهیاران در روستاها تاثیر بسزایی در مدیریت بحران در این مناطق دارد، به دلیل توجیه دهیاران و ارائه آموزش‌های لازم به آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان، با اشاره به پیشتازی استان زنجان در مقاوم سازی واحدهای مسکونی  روستایی،یاد آور شد: هر چند استان زنجان در این عرصه به کمک بانک های عامل پیشتاز کشور است و شاخص مقاوم سازی مناطق روستایی در این استان بیشتر از متوسط کشوری است اما همچنان مناطقی وجود دارد که بافت های خشتی و بناهایی با مصالح نامرغوب در آن وجود دارد که در این راستا بانک های عامل در ارایه تسهیلات به متقاضیان برای مقاوم سازی مسکن، نقش مهمی بر عهده دارند.

خواجه ای با بیان اینکه زندگی روستایی در این مناطق علاوه بر آسیب زا بودن برای ساکنان این مناطق می تواند هزینه های اجتماعی زیادی نیز به همراه داشته باشد، افزود: از آنجا که استان زنجان استانی با خطر زلزله خیزی است و آسیب زایی بسیاری از روستاها و شهرهای استان در زمین لرزه ها مشهود است ، باید که دستگاههای اجرایی مرتبط  در این عرصه تلاش بیشتری برای فرهنگ سازی استقبال از تسهیلات کم بهره و وام های بلاعوض برای مقاوم سازی بافت های فرسوده انجام دهند.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت گاههای آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون در سطح استان  ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است، گفت: تاکنون ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل ۵۲ هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اندکه امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

خواجه ای با اشاره به  تعداد روستاهای محدوده گسل و زلزله این استان  یادآور شد: در زمان حاضر ۱۵۳ روستا به تعداد ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در محدوده گسل هستند که از این میزان ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی معادل ۳۷ درصد مقاوم سازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۲۷۵ روستا با دارا بودن ۴۲ هزار و ۵۵۵ واحدمسکونی در معرض سیل و بارندگی شدید هستند که از این تعداد نیز تاکنون ۴۳ درصد مقاوم سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، با اشاره به روستاهای کم برخوردار استان از حیث مقاوم سازی واخدهای مسکونی، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد روستاهای کم برخوردار وغیر مقاوم ( زیر ۲۰ درصد مقاوم سازی شده ) از ۴۱۲ روستا به ۲۳۴ روستا رسیده است.

خواجه ای یادآور شد: در طول ۲ سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی روستایی  مقاوم سازی شده با تسهیلات طرح ویژه در استان، ۸ هزار و ۴۶۴ واحد بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha