ورود فصلی کولی‌ها به ایران و رشد کودکان کار

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در زمینه کودکان کار لزوم کنترل مرزهای شرقی خاصه در زمان ورود کولی‌های هند به کشورمان را متذکر شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،حسین گودرزی درباره ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: مشاهده این کودکان در خیابان قلب انسان را به درد می‌آورد و نشان از کوتاهی یک خانواده است خاصه کاری که سازنده و حرفه‌ای نیست؛ ولی رویکردهای مختلفی نیز وجود دارد و در گذشته رویکردهای فرهنگی داشتیم که کودک را از ۱۲ سالگی به کار می‌گماشتند که نوعی ورزیدگی و مشارکت اجتماعی در پی داشت و هنوز هم جا دارد نظام حرفه خانوادگی و محلگی تقویت شود.

وی افزود: انسان وقتی از نوجوانی در کنار شغل خانوادگی قرار می‌گیرد، ایستادگی اجتماعی او پایدار شده و بالا می‌رود؛ ولی کودکان کار از این پدیده بسیار دور است.

گودرزی با بیان این که شهرداری نیز در این زمینه مسئولیت دارد، گفت: کودکان کار نیز مثل آلودگی هوا و ترافیک و... به سازمان‌های دیگر حواله داده می‌شود و به نظر می‌رسد باید متولی باشد تا کار را ساماندهی کند.

وی با اشاره به لزوم کنترل اتباع خارجی گفت: گروه‌های دوره‌گرد از هند تا اروپا دوره‌گرد بوده و فصلی از سال را نیز در ایران هستند.

در این زمینه وقتی آسیب‌های اجتماعی مطرح شد با هدایت رهبری شورای اجتماعی در وزارت کشور شکل گرفت و قرار شد کل آسیب‌ها را بررسی کند و ما نیز سالانه اعتباراتی را در نظر می‌گیریم و به نظر می‌رسد اگر وزیر کشور و شورای اجتماعی فعال شوند، بحث کودکان کار مدیریت شود.

گودرزی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد این کودکان ایرانی هستند که فقر این‌ها را وادار به کار کرده است و خانواده آن‌ها یا زندانی بوده و یا ناتوان از کار هستند و ما نیز این آسیب‌های اجتماعی را با جدیت بیشتر دنبال می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha