پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در نوجوانان

دوران بلوغ نه تنها با جهش رشد جسمی، بلکه با تغییرات خلق و خو و تحولات عاطفی روانی همراه است. در این مرحله نوجوانان شناخت هویت و کسب استقلال را تجربه کرده و توجه به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و این عوامل می تواند رفتارهای غذایی نوجوانان را به شدت تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس،دوران بلوغ نه تنها با جهش رشد جسمی، بلکه با تغییرات خلق و خو و تحولات عاطفی روانی همراه است. در این مرحله نوجوانان شناخت هویت و کسب استقلال را تجربه کرده و توجه به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و این عوامل می تواند رفتارهای غذایی نوجوانان را به شدت تغییر دهد. حذف بعضی وعده های غذایی، مصرف تنقلات، غذا خوردن خارج از منزل و علاقه به مصرف غذاهای غیرخانگی از ویژگی های عادات غذایی دوران نوجوانی است که متآثر از خانواده، دوستان و رسانه های جمعی است.

با توجه به اینکه اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای فشارخون بالا، دیابت، چربی خون بالا و برخی سرطان ها در بزرگسالی است، ضرورت دارد از همان سنین کودکی و نوجوانی از اضافه وزن و چاقی جلوگیری شود.

در زیر به برخی از مهمترین موارد موثر در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در نوجوانان می پردازیم:

  1. مصرف غذا به همراه خانواده و تشویق آنها به کاهش مصرف غذاهای غیرخانگی
  2. مصرف شیر و لبنیات کم چرب (کمتر از دو نیم درصد)
  3. مصرف روزانه دست کم دو میان وعده غذایی مناسب مانند: میوه، نان و پنیر، نان و خیار و گوجه فرنگی
  4. محدود کردن مصرف فست فودها مثل سوسیس، کالباس و پیتزا که حاوی چربی فراوان بوده و افراط در مصرف آنها موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
  5. محدود کردن استفاده از وسایل رایانه ای به کمتر از دو ساعت در روز
  6. خودداری از مصرف غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون
  7. توصیه به انجام ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی در روز
  8. تشویق نوجوانان برای شرکت در کارهای منزل مثل تمیز کردن خانه، انجام کارهای باغچه، آب دادن به گلدان ها، مرتب کردن وسایل شخصی، نظافت اتاق و موارد مشابه
  9. تآکید بر مصرف صبحانه: دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند در وعده ناهار به دلیل افت قندخون، اشتهای زیادی برای غذا خوردن در وعده بعدی دارند؛ در نتیجه با خوردن غذای اضافی دچار اضافه وزن و چاقی می شوند
  10. استفاده از پله به جای آسانسور
  11. تشویق به پیاده روی در فرصت های مناسب مثل رفتن به خرید، رفتن به مدرسه در صورت نزدیک بودن

«یاسمین فتحی»، کارشناس ارشد تغذیه واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha