حفظ اقتدار مرد و توجه به زن/ اشتغال زن نباید اقتدار مردم را از بین ببرد

یک استاد دانشگاه رضایتمندی مرد در زندگی را ناشی از داشتن اقتدار در خانه و روابط زناشویی و رضایتمندی زن را ناشی از توجه دانست و گفت: زنی که نتواند اقتدار همسر خود را حفظ کند نباید به اشتغال بپردازد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،دکتر عبداللهی استاد دانشگاه و مشاور امور خانواده  با موضوع عوامل طلاق در ایران، عدم تامین نیازهای زوجین را اصلی ترین دلیل طلاق برشمرد و گفت: ازدواج زودهنگام، مشکلات مالی، خیانت، عدم رابطه کافی، فرزند زیاد، اعتیاد، افزایش وزن، اختلاف سنی، مسائل جنسی، مشکلات روحی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر عوامل اصلی طلاق است. همانطور که در زمینه ازدواج باورهای غلطی وجود دارد در زمینه طلاق نیز وجود دارد.

وی انتخاب درست برای ازدواج موفق را اولین باور غلط دانست و افزود: انتخاب درست ۴۰ درصد در تشکیل زندگی موفق نقش دارد و ۶۰ درصد باقی آن مربوط به آموزش است که در مورد آن غفلت صورت می‌گیرد. زندگی مشترک و تفاهم نیاز به آموزش و تخصص دارد و هر زوجی بدون دریافت آموزشهای لازم الزاما نمی‌تواند زندگی موفقی داشته باشد. اما آموزه‌های چگونه زیستن و روابط زوجین در دستگاه‌های آموزشی وجود ندارد که مربوط به عدم ایفای درست مسئولیت دستگاه‌های مسئول در این حوزه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به آمارهای ثبت احوال کشور یادآور شد: بیشترین آمار طلاق مربوط به ۳ تا ۵ سال اول زندگی است و از هر ۳ ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود. براساس آمار، از سال ۹۵ تا ۹۹ میانگین سن طلاق آقایان بین ۳۶ تا ۳۷/۶ سال قرار دارد و میانگین سن طلاق خانمها نیز بین ۳۱/۱ تا ۳۲/۸ سال می‌باشد. با توجه به آمارهای بالای طلاق در سالهای اولیه زندگی و آمارهای فوق، بیشترین طلاق در گروه‌های سنی ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانمهاست. همچنین بیشترین ازدواج در کشور در بین دختران ۱۸ تا ۱۹ ساله و پسران ۲۳ تا ۲۴ ساله است.

عبداللهی در رادیو گفت و گو رسیدن به انواع بلوغ برای دختران و پسران را دیگر باور غلط ازدواج خواند و ادامه داد: از دید والدین بلوغها در سن ۳۰ سالگی ایجاد می‌شود؛ با چنین شرایطی و همچنین آمارهای بالای طلاق در این گروه سنی، این باور نیز غلط است و باید راجع به آن تجدیدنظر شود.

براساس آمارها، افرادی که در گروه‌های سنی پایینتری ازدواج کرده‌اند ۱۵ درصد و در گروه‌های سنی بالاتر ۴۰ درصد آمار طلاق وجود دارد. وی همچنین با تاکید بر ضرورت جلسات مشاوره‌ای زوجین در سالهای اولیه زندگی خاطرنشان کرد: زمانی که زن، ستون خانواده معرفی می‌شود، مرد دیده نمی‌شود. مرد با داشتن اقتدار در خانه و روابط زناشویی و زن با توجه مردان در زندگی رضایت مندی خواهند داشت. امروز بیشترین موارد در حوزه طلاق برای زنان، زنان شاغل است که ۲۶ درصد را شامل می‌شود. مرد باید ستون خانواده باشد اما زن با اشتغال خود به اقتدار مرد آسیب می‌زند و اگر زن نتواند اقتدار مرد را تامین کند، مرد احساس ارزشمندی در زندگی را از دست می‌دهد و به جایی پناه می‌برد که به حضورش احساس نیاز می‌شود. بنابراین مرد مانند ستون ساختمان و زن فونداسیون آن است. زنی که نتواند اقتدار همسر خود را حفظ کند نباید به اشتغال بپردازد.

این مشاور امور خانواده ضمن توصیه به دختران جوان گفت: دختران می‌توانند به جای پیش شرط حق طلاق، از همسر خود برای دریافت مبلغی ماهانه تعهد گرفته تا مجبور به اشتغال و تحمل تبعات آن نشوند.

اگر حوزه اقتدار پدر و توجه مادر آسیب ببیند، علاوه بر آسیبی که خودشان می‌بینند فرزندان نیز آسیبی دوچندان خواهند دید.

عبداللهی در خاتمه یادآوری کرد: امروز ۶۴ درصد زنان و ۳۶ درصد از مردان بدون همسر هستند. شروطی که زنان در هنگام عقد می‌گذارند، تدبیری برای روز طلاقش در ناخودآگاه کرده است. اما این پیش فرض اشتباه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha