بهره برداری از نخستین مرکز مردمی «نفس» با هدف پیشگیری از سقط در استهبان

در راستای اجرایی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهرستان استهبان، نخستین مرکز مردمی نفس با هدف پیشگیری از سقط در محل درمانگاه «فروهی» استهبان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، فرماندار استهبان در آیین بهره برداری از مرکز نفس در این شهرستان گفت: با تلاش های بسیج جامعه پزشکی و شبکه بهداشت و درمان، نخستین مرکز مردمی «نفس» (نجات فرزندان سقط) با هدف پیشگیری و آگاهی بخشی در زمینه ی سقط، در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهرستان استهبان آغاز به کار کرد.

«یوسف کارگر» افزود: آنچه در راه ‌اندازی مرکز نفس مورد نیاز است حساسیت و حمایت از این مرکز است، روزانه تولد سه هزار نفر در کشور ثبت می‌شود اما متاسفانه آمار سقط نیز حدود هزار نفر است و با توجه به آمار نتیجه می‌ گیریم که باید روی مسائل فرهنگی توجه کنیم و معیشت مردم نیز نکته حائز اهمیتی است.

او ادامه داد: این مرکز بنا دارد از طریق ارتباط گرفتن با مادرانی که به دلایل مختلف از جمله مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم به سقط دارند، از آنان حمایت کند و خانواده ها از کمک های این مرکز با وجود کارشناسان خبره در زمینه های مختلف بهره مند شوند.

فرماندار استهبان اضافه کرد: هر جا از ظرفیت مردم استفاده کنیم نتیجه خوبی گرفتیم و اگر دل در گرو این انقلاب و نظام داریم و اقدامی انجام ندهیم جمعیت در سال ‌های آینده دچار بحران می شود، بنابراین شناسایی متقاضیان سقط و حمایت از منصرف شدگان از سقط عمدی غیرقانونی با بهره‌گیری از ظرفیت مردمی بسیج، فعالیت محوری مرکز مردمی نفس است؛ در حوزه آموزش و فرهنگ سازی نیز از ظرفیت مردمی، گروه‌های جهادی و خیریه ‌ها استفاده می ‌شود.

رئیس مرکز بهداشت و مدیر کانون بسیج جامع پزشکی شهرستان استهبان نیز در این برنامه بیان کرد: یکی از بحث‌ هایی که در حال حاضر در جامعه مطرح است فرزندآوری است که مقام معظم رهبری بارها به این موضوع تاکید فرمودند؛ در اوج کرونا آمار سقط جنین از آمار کرونا بیشتر بوده است بر اساس آمار رسمی روزانه ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار جنین سالم سقط می‌ شود تنها دو درصد مشکلات کروموزومی، سه 3درصد اختلالات کروموزومی و ۹۵ درصد به علت سقط ‌های عمدی است.

مهندس «علیرضا فقیهی» افزود: راه ‌اندازی مرکز نفس با سه هدف اصلی فرهنگ سازی، شناسایی مادران باردار و حمایت از این مادران شامل مشاوره مذهبی، روانی و یا حمایت‌ های مالی است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه استهبان نیز گفت: راه ‌اندازی مرکز نفس که توسط بسیج جامعه پزشکی با همکاری شبکه بهداشت انجام شده است، می‌تواند جان یک انسان را نجات دهد و هر کس می ‌تواند اطلاع رسانی کند و این مرکز را معرفی کند تا در سطح جامعه شناخته شود.

سرهنگ «امیری» با قدردانی از مدیر کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان استهبان اضافه کرد: از تمامی توانمندی مجموعه های بسیج و پایگاه های مقاومت می توانیم استفاده کنیم و هر جا در جامعه ما مشکلی پیش بیاید بسیج پای کار آمده است.

«خلیلی» دادستان شهرستان استهبان نیز در این آیین گفت: در مجموعه دستگاه قضایی ما یک ماده قانونی داریم طبق ماده ۵۶ قانون «سقط جنین جرم است» در دو مرحله ما در کنارتان هستیم مرحله اول پیشگیری و جلوگیری از تخلف و سقط جنین در مرحله دوم اگر جرمی انجام شد از نظر قانونی پیگیری می‌شود و شخصی که جرم را مرتکب شده است مجازات می شود؛ مجموعه دستگاه قضایی برای جلوگیری از سقط جنین در کنار مرکز نفس هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha