فضای باز برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به دست فعالان حوزه سلامت و کادر درمان

بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)، بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، وزیر بهداشت، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از معاونان وزارت بهداشت، پژوهشگران و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در این مراسم با اشاره جایگاه و دستاوردهای ارزشمند حوزه سلامت کشور عنوان کرد: نظام سلامت کشور یکی از بزرگ‌ترین سرمایه های انقلاب اسلامی است و تصور نمی کنم در هیچ حوزه‌ای که مستقیما با زندگی مردم در ارتباط باشد، از ابتدای انقلاب تاکنون به عمق و اندازه حوزه سلامت، سرمایه گذاری کرده باشد.

وی ادامه داد: این که جزو سرآمدان حوزه سلامت در دنیا هستیم و خدمات خوبی داریم، مرهون استادان، پژوهشگران، پزشکان، متخصصان و سیاستگذاران حوزه سلامت کشور است که این سرمایه عظیم را باید پاس داشت، توسعه داد و به سوی پیشرفت، حرکت کرد.در حوزه سلامت افق‌ها و مفاهیم جدیدی مانند پزشکی فردمحور و پزشکی بازساختی به طور جدی مطرح شده است و بسیاری از بیماری هایی که بشر در طول سالیان نتوانسته بر آن ها فائق بیاید، با تغییر رویکردها و نگرش به حوزه درمان،

رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد در حوزه سلامت و نگاه فناورانه، عنوان کرد: اگر از اهمیت نگاه فناورانه در پزشکی غافل بمانیم، ممکن است علیرغم همه داشته‌هایمان دچار یک شکاف جدی فناورانه شویم. این که استادان وپزشکان ما به سوی حوزه‌های نوظهور و فناورانه حرکت کنند یک ضرورت جدی است. از آن جایی که حوزه سلامت  مستقیم با بازار مصرف، اقتصاد و فعالانش ارتباطی تنگاتننگ دارد، می‌تواند کاملا نیازمحور و عملیاتی حرکت کند.

دهقانی با بیان این که بزرگ ترین توفیق در شرکت های دانش بنیان زمانی به دست آمده است که فعالان حوزه سلامت که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند و نیاز بیماران، بازار سلامت، مجوزها، فرآیندها و الزامات را می‌شناسند، به این عرصه ورود پیدا کرده و با تولید و عرضه یک محصول یا خدمت فناورانه و نوآورانه، موفقیت کسب کرده‌اند. هر وقت از سمت بازار به سمت شرکت ها حرکت کردیم توانستیم نیاز این حوزه را به‌خوبی پاسخ بگوییم و به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کنیم. خواهشم این است استادان و متخصصان این حوزه، در تمامی عرصه‌های سلامت در همکاری با یکدیگر اتفاقات بزرگی را رقم بزنند. چندین مرکز مهم در سراسر کشور داریم که بر مبنای سیاست همکاری تنگاتنگ کادر درمان و تیم‌های فناور از مهندسی، تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های دارویی، توفیقات بزرگی را کسب کرده‌اند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، با تأکید بر این‌که در نظام ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر شکل‌گیری شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان به دست فعالان عرصه سلامت و کادر درمان هموار شده است، افزود: امروز سازوکار شناسایی و حمایت از شرکت های دانش بنیان ارتقا پیدا کرده و شرکت های پانش بنیان نوپا ظرف مدت حدأکثر شش ماه فعالیت فناورانه، می توانند در جمع شرکت‌های دانش بنیان نوپا قرار بگیرند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان در بازه زمانی پنج سال اول فعالیتشان و تا زمانی که گردش مالی آن‌ها از پنج میلیارد تومان عبور کند، مطلقا معاف مالیاتی هستند و بسیاری از حمایت‌های پیش‌بینی شده دیگر برای این دسته از شرکت‌ها، انگیزه را در متخصصان و استادان برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید فراهم می‌کند. به هسته‌های فناور پیشنهاد می‌کنم از ابزارهای جدید حمایتی و مالیاتی استفاده کنند تا شرکت‌های جدید و توانمند در این عرصه داشته باشیم.

دهقانی، با اشاره به تحول سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان عرصه سلامت، عنوان کرد: بنیاد ملی نخبگان ظرف یک ماه آینده تفییر رویکردی جدی در شناسایی و حمایت از نخبگان خواهد داشت. متأسفانه در حوزه پزشکی و سلامت با توجه محدودیت‌های بیش‌تر، نخبگان این حوزه با تنگناهای بیش‌تری نسبت به نخبگان ما در سایر حوزه‌ها از جمله فنی و مهندسی مواجه هستند. بر همین اساس حمایت و شناسایی نخبگان از رویکرد فردمحور، فرم پر کردن و خود اظهاری، به سوی یک رویکرد شناسایی فعال و استاد محور تغییر خواهد کرد. از این پس حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان، به جای این‌که از یک فرد و بر اساس درخواست وی صورت بگیرد، حول محور استاد خواهد بود، بدین معنا که استادان ویژه شناسایی خواهند شد و تمامی حمایت‌های ذیل اختیار بنیاد، در قالب بسته‌های با تعداد مشخص، در اختیار استادان فعال و نخبه پرور قرار داده می‌شود تا بتوانند جامعه نخبگان را شناسایی کنند و پرورش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha