جشنواره بین‌المللی شعر فجر روندی رو به رشد دارد/سهم مراودات فرهنگی در اعتلای ادبیات ایران

رضا عبداللهی گفت: جشنواره بین المللی شعر فجر در گذشته نقص‌هایی داشته است، اما هر ساله نقایص برطرف می‌شوند و جشنواره روندی روبه رشد داشته است. مراوده فرهنگی با کشورهای همسایه سهم مضاعفی در رشد شعر و ادبیات کشور دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)،رضا عبداللهی، شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبی و ترانه‌سرا درباره وضعیت کنونی شعر فارسی به روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: شعر فارسی راه خود را ادامه می‌دهد. اگرچه نقص‌ها و مشکلاتی وجود دارد اما افرادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که بسیار ویژه و خاص هستند. استعدادهای درخشانی در زمینه شعر وجود دارد و این انکار شدنی نیست.

وی افزود: البته این میان شعرایی هم هستند که بسیار ضعیف عمل می‌کنند. دلیل این امر نبود استاد خوب است. بیشتر شاعران امروز به صورت انفرادی فعالیت دارند. کسانی که استعدادی در خود برای خلق آثار درخور را می‌بینند، باید سطح مطالعه خود را افزایش داده و با شاعران و افراد متخصص در زمینه شعر رفت‌ و آمد داشته باشند.

شاعر مجموعه ترانه «یاد تو در دل من طوفان به پا می‌کنه» ادامه داد: به نظر من شعر فارسی آینده خوبی خواهد داشت. با این‌همه معضلاتی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود. باید تریبون‌هایی دراختیار شعرای جوان قرار گیرد تا هم شعر خود را ارائه دهند و هم به نقد و گفت‌وگو درباره شعر دیگران بپردازند.

عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعاملات جامعه ادبی ایران با جوامع ادبی اقلیم زبان فارسی و نقش این تعاملات در آینده شعر فارسی، گفت: در چند دهه پیش نیز در مجامع ادبی کشورمان، از کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان و هندوستان همواره ادیبانی حضور می‌یافتند و حضورشان بسیار موثر بود. اکنون نیز مراودات ادبی با کشورهای همسایه به ویژه در زمینه شعر بسیار موثر است و آینده شعر فارسی را درخشان می‌سازد.

شاعر مجموعه «بگو با چه لحنی بخوانم تو را» درباره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و نقشش در ارتباط جوامع ادبی اقلیم زبان فارسی اشاره کرد: جشنواره بین المللی شعر فجر هرساله برگزار می‌شود. اگرچه در گذشته نقص‌هایی داشته است، اما هر ساله نقایص برطرف می‌شوند و جشنواره روندی روبه رشد داشته است. مراوده فرهنگی با کشورهای همسایه سهم مضاعفی در رشد شعر و ادبیات کشور دارد. جشنواره فجر سال گذشته بسیار خوب بود و امسال نیز قطعا بهتر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha