لزوم افزایش ارتباطات دانشگاهی بین نهادهای علمی و تحقیقاتی ایران و ترکیه

سید قاسم ناظمی و پروفسور عرفان آیجان دیدار و بر لزوم افزایش همکاری‌های دانشگاهی و رفت و آمدهای علمی بین نهادهای علمی و تحقیقاتی دو کشور ایران و ترکیه تأکید کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید قاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ضمن حضور در دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا با پروفسور عرفان آیجان، رئیس این دانشکده و معاونان وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین بر افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین نهادهای علمی و تحقیقاتی دو کشور تأکید کردند.

پروفسور عرفان آیجان با اشاره به سفرهای متعدد خود به کشورمان گفت: ایران کشوری بزرگ با تمدن دیرینه است و مردم ترکیه باید این کشور را به درستی بشناسند، چرا که اشتراکات تاریخی و فرهنگی با ایران دارند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا با تأکید بر اینکه مراودات علمی بین دانشگاهیان دو کشور به ویژه در حوزه‌های علوم انسانی و الهیات گسترش یابد، افزود: مسائل روز علی الخصوص با گسترش فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، چالش‌های جدیدی را در حوزه علوم انسانی ایجاد کرده است که ضرورت دارد نخبگان علمی کشورهای مسلمان برای استفاده صحیح و به موقع از این فناوری‌ها با هم نشست‌های دائمی داشته باشند.

وی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه آنکارا برای برگزاری همایش‌های مشترک علمی بین دو کشور مطرح کرد: در دهه‌های گذشته بسیاری از آثار اسلامی متفکران ایرانی در ترکیه به زبان ترکی ترجمه شده‌اند و بخشی از جامعه ما با آثار شریعتی، مطهری، نصر و ... آشنا هستند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در این باره، ابراز کرد: باید تلاش کنیم تا زمینه آشنایی جامعه ایرانی هم با آثار ترکی فراهم شود. از این طریق و رفت و آمدهای علمی و انتشار آثار ‌می‌توان زمینه‌های ارتباط دانشگاهی را توسعه و گسترش داد.

برگزاری همایش «کنگره جهانی امام رضا(ع)» در آنکارا

در ادامه این دیدار، ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا اظهار داشت: رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا همواره بر توسعه روابط دانشگاهی و علمی اهتمام داشته و برگزاری چندین نشست علمی و سفرهای متقابل هیأت‌های دانشگاهی بین دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا و دانشکده الهیات دانشگاه تهران گواه بر این امر است.

وی با اشاره به مسائل مشترک جهان اسلام افزود: ما در جهان امروز با بحران‌ها و مسئله‌های مشترک و تازه‌ای مواجه هستیم که باید برای آنها پاسخ‌های متقنی پیدا کنیم لذا ضروری است که ارتباط نهادهای علمی دو کشور در حوزه دین و اندیشه تقویت شود. به همین منظور ما پیشنهاد برگزاری همایش‌های مشترک علمی با محوریت مسائل جدید با دانشکده الهیات را داریم.

رایزن فرهنگی کشورمان از برگزاری همایش «کنگره جهانی امام رضا(ع)» در آنکارا خبر داد و گفت: در راستای توسعه مراودات دو جانبه، سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در نظر دارد با همکاری نهادهای دانشگاهی کشورهای مسلمان به ویژه ترکیه همایشی با عنوان «کنگره جهانی امام رضا(ع)» جهت بررسی ابعاد شخصیتی و تأثیرات تاریخی این شخصیت بزرگ اسلام را برگزار کند.

وی افزود: به همین دلیل، پیش نشست‌هایی با شرکت دانشگاهیان ایران، ترکیه و برخی کشورهای همجوار در آنکارا برگزار می‌شود و دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا را به دلیل تدریس تاریخ مذاهب اسلامی در این دانشکده مناسب برای برگزاری این پیش نشست است که در صورت نظر موافق ریاست دانشکده الهیات می‌توانیم مکاتبات رسمی در این خصوص را انجام دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha