ثبت سه اثر میراث ناملموس کردستان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: سه اثر میراث ناملموس و میراث معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: "نان چایی، پلو پرشت و تشاوی" سه اثری است که پس از بررسی در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به‌ثبت رسید.

وی با بیان اینکه با ثبت این سه اثر، تعداد آثار میراث ناملموس ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی به ١٠٠ اثر رسید، افزود: ثبت موضوعات میراث ناملموس، عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی و اجتماعی منطقه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان با اشاره به اینکه این آثار علاوه بر ارزش فرهنگی می‌توانند موجب جذب گردشگران و بهره اقتصادی استان شوند، ابراز امیدواری کرد با صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت‌های غنی منطقه برداریم.

میراث فرهنگی ناملموس، آداب و رسوم، اصطلاحات، زبان ها، گویش ها، بازی ها، موسیقی، ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، مراسم، جشن ها، رقص ها، دانش و مهارت ها و بسیاری موارد دیگر را نیز شامل می شود. این موارد اگر چه قابل لمس و شاید مشاهده نباشند و وجود خارجی هم نداشته باشند، اما بخش بسیار مهمی از میراث فرهنگی را شامل می شوند.

میراث فرهنگی ناملموس بخشی زنده از میراث است که به دست بازماندگان به مرور و به صورت پیوسته مورد استفاده و بازآفرینی قرار گرفته و طول زمان بر ارزش آن افزوده شده و حس هویت و تعلق به انسان و جامعه بخشیده است.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha