آشنایی با راه های پیشگیری از ابتلا به قارچ پوستی

پوست، نخستین سد دفاعی بدن است که ممکن است بسیار زودتر از سایر اجزای بدن مورد حمله میکروب ها قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، بیماری قارچ پوستی در اثر عفونت قارچ ها که نوعی میکروب محسوب می شوند به وجود می آید، که بیشتر به صورت ضایعات التهابی و همچنین به صورت زخم ‌ها، ترشحات و خارش ‌ها در انسان ‌ها و حیوانات بروز می کند.

از آنجایی‌ که قارچ ‌ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می ‌کنند، این بیماری در مناطقی از بدن که بیشتر عرق می ‌کند، شایع ‌تر است.

این بیماری بسیار مسری است و به سرعت با تماس فرد دیگری منتقل می شود؛ به همین دلیل احتمال انتقال در محیط های ورزشی و خوابگاه ها و محل های دسته جمعی بیشتر است؛ قارچ ‌ها میکروارگانیسم‌ هایی هستند که در همه جا از جمله در فضاهای سرپوشیده و فضاهای باز، وجود دارند.

گونه‌ های متعددی از قارچ ‌ها می ‌توانند سال‌ ها روی پوست زندگی کنند، بدون آنکه هیچ مشکلی را ایجاد کنند، با این حال گاهی اوقات عوامل معینی باعث می ‌شود که قارچ ‌ها بیش از حد، تکثیر شوند یا تغییر کنند و در نتیجه عفونت قارچی پوست بروز یابد.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد مبتلا به دیابت و دارای اضافه وزن و همچنین کسانی که زیاد عرق می کنند، بیشتر در معرض قارچ پوستی قرار دارند.

برای پیشگیری از عفونت ‌های پوستی قارچی، معمولاً کافی است که بهداشت را رعایت کنید و وزن خود را در حد مناسب نگه دارید.

تمیز و خشک نگه داشتن پوست، شستن دست ‌ها پس از تماس با پوست یا ناخن عفونی، کوتاه نگه داشتن ناخن ‌های انگشتان دست و پا، پوشیدن لباس‌ های تمیز و راحت و مرتب عوض کردن آنها، خودداری از استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند لباس، حوله و لوازم آرایش، مرتب تمیز کردن حمام و وان و پا برهنه راه نرفتن در مکان ‌های عمومی برای پیشگیری از بیماری قارچ پوستی بسیار مهم است.

دکتر «مهدی قهار ترس» متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha