بیست و هشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه پنج آغاز شد

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت درباره بیست‌وهشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه پنج گفت: علاوه بر برگزاری آیین افتتاحیه و اختتامیه، ۳ نشست تخصصی با موضوع‌های سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت معنوی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر محمدحسین نیکنام در آیین افتتاحیه «بیست‌وهشتمین اجلاس کشورهای گروه پنج» با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان کشورهای عضو شامل عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ایران و سازمان جهانی بهداشت و با موضوع سلامت زنان و خانواده که صبح امروز، سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه برگزار شد، اظهار کرد: شاهد برگزاری نشست دیگری از نشست‌های کشورهای عضو گروه پنج هستیم. بررسی‌ها بیانگر این است که سلسله جلسات گروه پنج که در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی برگزار می‌شود از تعمیق همکاری میان اعضا حکایت می‌کند.

وی با بیان اینکه آیه دوم سوره مائده را الگوی خود قرار داده‌ایم، افزود: خداوند در این آیه تاکید کرده است که در راه نیکی و پرهیزکاری به یکدیگر کمک‌ کنید. نیکی معنای گسترده‌ای دارد و با همیاری در نیکی و پاکی می‌تواند در امور مختلف محقق شود. همیاری برای ارتقاء سلامت جامعه از مصادیق بارز همیاری برای تحقق نیکی است.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: خدواند در آیه ۱۸۷ سوره بقره از «بر» سخن گفته است. «بر» می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که شامل ایمان به خدا، ایمان به آخرت، ایمان به انبیای الهی و کتب آسمانی، رسیدگی به محرومان، خدمت به جامعه، صبر و پایبندی در خدمت باشد و تمام این موارد در امر سلامت می‌تواند متبلور شود.

نیکنام با بیان اینکه آموزه‌های دینی و روایات دین اسلام بر حمایت از مظلوم تاکید دارند، گفت: بر اساس احادیث امام ششم شیعیان، هر کس برای کمک به دیگران گام بردارد پاداشی که دریافت می‌کند مانند یک مجاهد است. هنگامی که به فکر یاری رساندن به دیگران باشیم خداوند به ما یاری می‌رساند.

وی با اشاره به حوادث غزه گفت: کسی که یک ظالم را یاری کند خود ظالم است. برخی کشورها از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و برخی نسبت به اقدامات جنایتکارانه این رژیم کودک‌کش سکوت کرده‌اند.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: ما باید از مظلوم حمایت کنیم و اقدامات بد را محکوم کنیم؛ بجای حمایت از نژاد و قومیت می‌بایست از مظلوم حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه بیست‌وهشتمین اجلاس کشورهای گروه پنج با موضوه سلامت و خانواده برگزار می‌شود، گفت: زنان را باید ستون یک خانواده طبیعی که از زن، مرد و فرزندان تشکیل می‌شود، در نظر گرفت.

نیکنام با بیان اینکه سلامت اقسام متفاوتی دارد که سلامت معنوی، یکی از این موارد است، اظهار کرد: سلامت معنوی با توجه به ابعاد مختلف معنویت ایجاد می‌شود. سلامت معنوی از اهمیت فراوانی برخوردار است و با وجوه دیگر سلامت ارتباط دارد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با بیان اینکه «سلامت اجتماعی» از دیگر وجوه سلامت است، افزود: سلامت اجتماعی باید در کانون توجه قرار گیرد و با توجه به اهمیت این مولفه، جلسه‌ای با موضوع سلامت اجتماعی در اجلاس گروه پنج برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هدف کلی این نشست بررسی راهکارهای مشترک ارتقای سلامت زنان و خانواده و اهداف اختصاصی آن بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، برنامه‌ها و دستاوردهای سلامت زنان، بررسی مهمترین چالش‌ها و تهدید کننده‌های سلامت زنان در کشورهای عضو و بررسی مهم‌ترین رویکردها و برنامه‌های آتی و چشم انداز سلامت زنان در سطح منطقه است.

برگزاری پنل‌های تخصصی در خصوص بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، برنامه‌ها و دستاوردهای سلامت زنان، بررسی مهمترین چالش‌ها و تهدید کننده‌های سلامت زنان در کشورهای عضو و بررسی مهمترین رویکردها و برنامه های آتی و چشم انداز سلامت زنان در سطح منطقه، دیگر بخش‌های این نشست سه روزه خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت به عنوان عضو اصلی دبیرخانه گروه پنج، ضمن دعوت از مشاوران با تجربه در زمینه سلامت زنان نسبت به احصای کلیه شاخص‌های سلامت زنان در سطح منطقه و ارائه آن در نشست اقدام خواهد کرد.‌

بیست و هشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه پنج ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha