میزبانی تالار رودکی از تاجیک‌ها /اجرای مقام‌هایی از بزرگان

در دومین روز از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که سی و نهمین دوره آن در حال برگزاری است، ابرار زوفاروف از کشور ازبکستان در تالار رودکی به اجرای آثارش پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از  روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، او در این کنسرت که اجرای آن ساعت ۱۸:٣٠ و در ۲۴ بهمن‌ماه آغاز شد با همراهی ساز دایره به اجرای رپرتواری آیینی موسیقایی از فرهنگ کشورش پرداخت، که «نهار آش» نام دارد.

ابرار زوفاروف درباره این اجرا گفت: این رپرتوار مربوط به عروسی ازبک‌هاست که طی آن داماد فردای روز عروسی با مردان دیگر به اجرای خوانش قطعاتی می‌پردازند.

زوفاروف همچنین بیان کرد: این اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنم و پیش از این در کشورهای اروپایی به اجرای برنامه پرداخته‌ام.

وی ادامه داد: همانطور که در کتاب‌های تاریخ خوانده بودیم، چهره ایرانی‌ها باستانی و با اصالت است و از اینکه از نزدیک با فرهنگ مردم ایران آشنا شدم خوشحالم.

میزبانی تالار رودکی از تاجیک‌ها /اجرای مقام‌هایی از بزرگان

گفتنی است، ابرار زوفاروف (ازبکستان) نوازنده تنبور و ساتو، خواننده و محقق ردیف های موسیقی و استاد مؤسسه موسیقی ملی ازبکستان می باشد. ابرار برخاسته از خانواده ای هنرمند است و پدربزرگ و پدرش در ساختن سازهای سنتی تنبور، دوتور و ساتو استاد بودند. پدربزرگ دیگر او نیز از نوازندگان شهیر، تنبور، دوتار و ساتو بود.وی در نوجوانی به هنرستان دولتی ازبکستان رفت سپس در دانشکده موسیقی سنتی دولتی ازبکستان مشغول به تحصیل گردید.در دوران تحصیل خود، شروع به فراگیری مهارت های اجرایی موسیقی از مکاتب هنری هنرمندانی چون عامه حافظ ، حاجی عبدالعزیز، عبدالرسولوف، لوی باباخانف، دوماله حلیم ایبودوف، یونس رجبی، یوراخون سلطانوف، اوریف خاتموف، رسولقری محمدعلیف، فتحان محمدعلیف، حسن رجبی و بسیاری دیگر کرد.

وی پس از فارغ التحصیلی تا اکنون در دانشکده موسیقی سنتی کنسرواتوار دولتی ازبکستان مشغول به کار است. همچنین به‌ بازیابی و بازسازی ملودیهای بسیاری از دوران کهن و پنهان شیوه موسیقی سنتی ازبکی پرداخته است.

اجرای رپرتوار ابرار زوفاروف از محتوای وسیعی از حوزه دستگاهی شش موغام و فرغانه، موغام تاشکند، موسیقی و آوازهای سنتی، موسیقی و ترانه های ساخته شده از ریشه موسیقی سنتی تشکیل شده است. ابرار زوفاروف تحقیقات مهمی نیز در مورد گام های نهان موسیقی سنتی انجام داده است. وی با اجرای کنسرت و شرکت در جشنواره های مختلفی از کشورهای مانند هلند، فرانسه، ترکیه، تایوان، آمریکا، عمان، فنلاند و استونی و… به گسترش شناخت موسیقی ازبکستان کمک شایانی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha