وجود بیش از ۴۰۰ هزار ماده شیمیایی در دود تنباکو و سیگار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۴۰۰ هزار ماده شیمیایی است که بیش از ۴۰ نوع از آن ها مواد محرک یا سمی سرطان زا هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر محمد ملک زاده افزود: در بین این مواد شیمیایی گازها و بخارهای متبوعی وجود دارد که از نظر غلظت حامل مواد خاصی هستند که آلایندگی آن ها ۵۰ هزار برابر بیشتر از آلوده ترین شهرهای جهان است.

وی اظهار داشت: حرارت ناشی از کشیدن سیگار نیز می تواند به ۶۰۰ درجه سانتی گراد برسد ‌که مضر است.

وی خاطرنشان کرد: استنشاق گاز های سمی غشاهای مخاطی حساس بدن را در معرض مواد شیمیایی سوزاننده قرار می دهد که این کار باعث تخریب بافت ها می شود.

دکتر ملک زاده در ادامه اضافه کرد: سیگاری های بزرگسال به طور متوسط بیش از ۱۳ سال از زندگی خود را به دلیل مصرف سیگار از دست می دهند و تقریبا ۵۰ درصد سیگاری های مرتبط با تنباکو می‌میرند.

نیکوتین عامل اعتیاد به سیگار!

دکتر ملک زاده افزود: جزء اعتیاد آور سیگار، نیکوتین است که با اثر بر دستگاه اعصاب مرکزی موجب اعتیاد می شود.

وی در ادامه گفت: نیکوتین سیگار و تنباکو به سرعت وارد جریان خون می شود و ظرف ۳۰ ثانیه به مغز می رسد و روی سلول های عصبی آن اثر می گذارد.

دکتر محمد ملک زاده با بیان اینکه میانگین شروع مصرف سیگار در کشور در مردان ۱۹ سالگی و در زنان ۲۱ سالگی است، یادآور شد: میانگین تعداد سیگار مصرفی در کل کشور نیز در روز ۱۳ تا ۱۴ عدد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ ساله است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود: دخانیات منجر به افزایش خطر بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت، عفونت تنفسی، اختلالات عروقی و زخم های معده می شود .

وی تاکید کرد: احتمال ناتوانی جنسی افراد سیگاری حدود دو برابر بیش از مردان غیر سیگاری است.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه در زنان کشیدن سیگار منجر به نازایی می شود، گفت: مشکلات حاملگی، نازایی، حاملگی خارج از رحم، سقط خود بخودی، و زایمان جنین مرده از دیگر عوارض مصرف سیگار در زنان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به انواع دود سیگار اشاره کرد و افزود: دود سیگار به سه نوع دسته اول، دوم و سوم تقسیم می شود که هر یک به نوبه خود مضراتی دارد.

وی تصریح کرد: دود سیگار دسته اول دودی است که به طور مستقیم به وسیله فرد سیگاری استنشاق می شود.

سیگاری های دست دوم!

دکتر محمد ملک زاده در ادامه افزود: دود سیگار دسته دوم، دود سیگاری ست که در محیط وجود دارد و دیگران آن را استنشاق می کنند، به افرادی که این دود را استنشاق می کنند سیگاری دست دوم گفته می شود.

وی در توضیح این مطلب گفت: فرد غیرسیگاری هنگام استنشاق دود سیگار دیگران، معادل کشیدن ۵ تا ۱۰ سیگار مواد سمی موجود در دود سیگار را استنشاق می کند، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی یکی از ۱۰ مرگ ناشی از مصرف دخانیات در افراد سیگاری دست دوم اتفاق می افتد.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: امروزه ثابت شده است که همه بیماری های ناشی از سیگار کشیدن در افراد سیگاری دست دوم ممکن است رخ دهد مانند انواع سرطان و یا بیماری های قلبی_عروقی. قرار گرفتن در معرض دود محیطی سیگار باعث افزایش خطر عفونت های تنفسی در کودکان می شود. پس فرق می کند خودتان سیگار بکشید یا در مکانی حضور پیدا کنید که فضای آن مملو از دود سیگار است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در ادامه توضیحات خود به دود سیگار دست سوم اشاره کرد و گفت: این دود باقی مانده دود محیطی یا دست دوم بر روی سطح است. دود حاصل از مصرف دخانیات به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوار،سقف، وسایل خانه مانند فرش، پرده و اسباب اثاثیه خانه و همچنین لباس ها می شود.

وی با بیان اینکه دود سیگار دست سوم خطر بهداشتی بوده و اهمیت آن شناخته شده است، گفت: این دود دسته سوم به راحتی از راه پوست، استنشاق غبار و بلع وارد بدن می شود.

دکتر ملک زاده به مزایای ترک سیگار اشاره کرد و افزود: ترک سیگار بهترین عملی است که افراد سیگاری می توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند.

وی اظهار داشت: بسیاری از اثرات مصرف تنباکو می تواند با قطع سیگار کاهش پیدا کند و فواید ترک سیگار می تواند به سرعت پدیدار شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در چند روز اول ترک سیگار سطح دی اکسید کربن خون پایین می آید، خطر حمله قلبی کاهش پیدا می کند، بعد از ۳ هفته ترک سیگار علیرغم داشتن احساس ضعف و خستگی به فعالیت های بدنی و ورزشی بپردازید، بعد از ۹ ماه ریه ها شروع به بازسازی خود می کنند و عملکرد خود را بهبود می بخشد و بعد از یک سال انرژی افزایش پیدا می کند، گردش خون بهبود می یابد عملکرد ریه ها بهتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرفه و خس خس کاهش پیدا می کند و عفونت های تنفسی کاهش پیدا می کند و بعد از ۵ تا ۱۵ سال با ادامه ترک سیگار خطر سکته قلبی در شما تقریبا مشابه افرادی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند، خطر مرگ نابهنگام به طور معناداری پایین می آید خطر سرطان دهان و سرطان مثانه به نصف می رسد، خطر سرطان مری، حنجره، کلیه، گردن، رحم و لوزالمعده کاهش پیدا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha