سیگار سال‌ها پس از ترک هم به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند

مضرات سیگار بسیار زیاد است، اما تحقیقات جدید شواهدی از نوع آسیب آزاردهنده دیگری را نشان می دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهد و حتی سال‌ها پس از ترک سیگار، فرد را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌کند.

دکتر «ویولاین سنت آندره»، یکی از نویسندگان این مطالعه و متخصص زیست شناسی محاسباتی در انستیتو پاستور در پاریس، گفت: «سیگار کشیدن را هرچه زودتر متوقف کنید. پیام کلیدی مطالعه ما، به ویژه برای جوانان، این است که به نظر می‌رسد سیگار تأثیر قابل توجهی بر ایمنی طولانی مدت دارد.»

این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه سیگار توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش می‌دهد و همچنین ممکن است خطر ابتلاء به بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس را افزایش دهد.

سنت آندره خاطرنشان کرد: «کشف اصلی مطالعه ما این است که سیگار اثرات کوتاه‌مدت اما همچنین درازمدت بر ایمنی تطبیقی مرتبط با سلول‌های B و سلول‌های T تنظیم‌کننده و تغییرات اپی ژنتیکی دارد».

برای رسیدن به این نتیجه، دانشمندان فرانسوی نمونه‌های خونی را که در طول زمان از یک گروه ۱۰۰۰ نفری از افراد سالم بین ۲۰ تا ۶۹ سال جمع آوری شده بود، بررسی کردند.

محققان می‌خواستند ببینند که چگونه متغیرهای متعددی از جمله سبک زندگی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، عادات غذایی، سن، جنسیت و ژنتیک بر پاسخ ایمنی تأثیر می‌گذارد.

سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی و عفونت نهفته ناشی از ویروس تبخال بیشترین تأثیر را بر سیستم ایمنی داشتند و سیگار کشیدن بیشترین تأثیر را نشان داد.

سنت آندره گفت: «حتی زمانی که سیگاری‌ها در این مطالعه سیگار را ترک کردند، پاسخ ایمنی آنها برای سال‌ها به طور کامل بهبود نیافت.»

این مطالعه همچنین نشان داد که هرچه افراد بیشتر سیگار بکشند، پاسخ ایمنی آنها بیشتر تغییر می‌کند.

به نظر می‌رسد سیگار اثرات طولانی مدتی بر دو جبهه اصلی دفاعی سیستم ایمنی دارد: پاسخ ذاتی و پاسخ تطبیقی. هنگامی که فردی سیگار را ترک کرد، تأثیر آن بر پاسخ ذاتی به سرعت از بین می‌رود، اما تأثیر آن بر پاسخ انطباقی حتی پس از ترک نیز ادامه دارد.

پاسخ ایمنی ذاتی روش کلی و فوری مبارزه با میکروب‌ها است. وقتی بدن تشخیص می‌دهد که پاسخ ذاتی کافی نیست، سیستم ایمنی تطبیقی وارد عمل می‌شود. سیستم ایمنی تطبیقی که از آنتی‌بادی‌ها، سلول‌های B و سلول‌های T تشکیل شده است، می‌تواند یک تهدید را به خاطر بسپارد و تهدیدهایی را که قبلاً دیده بود، بهتر هدف قرار دهد.

به گفته محققان، به نظر می‌رسد یافته‌ها توضیح می‌دهند که چرا حتی سیگاری‌هایی که سیگار را ترک کرده‌اند، هنوز هم ممکن است به بیماری‌هایی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه مبتلا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha