کد خبر: 213803
۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
از بازنمایی تا به خطر افتادن حیثیت و آبرو

درویش در رادیو گفت و گو با اشاره به گرایش بیشتر زنان نسبت به مردان به شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: دلیل این گرایش، بازنمایی است و مهمترین آسیب آن به خطر افتادن آبرو و حیثیت شخصی و ایجاد مشکلات خانوادگی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،سعید درویشی مدیر مسئول رسانه تخصصی فردا در مورد آسیبهای فضای مجازی به ویژه اینستاگرام بیان کرد: این شبکه اجتماعی برای آسیب به بشر ساخته نشد و اهداف سرگرم کنندگی را دنبال می‌کرد اما انسان نتوانست خودش را با این فناوری تطبیق دهد و امروز استفاده سوء از این شبکه در میان مردم ایجاد شده است. در تمام دنیا، روی این شبکه اجتماعی حساسیت وجود دارد.

وی افزود: اگر اینستاگرام از ابتدا به دنبال ایجاد دردسر برای کابران بود، گزینه گزارش را برای هر پست در نظر نمی‌گرفت. بنابراین اینستاگرام به مشکلاتی احتمالی آن اگاه بوده است.

مدیر مسئول رسانه تخصصی فردا با اشاره به آموزش سواد رسانه‌ای در کتب درسی آموزش و پرورش گفت: سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارتها برای تشخیص و شناخت آن چیزی است که رسانه به ما ارائه می‌دهد. در آموزش و پرورش روی این حوزه کار می‌شود اما در رسانه این روند ضعیف است. به طور کلی امروز اشراف روی سواد رسانه‌ای کار پیچیده‌ای نیست.

درویشی در مصاحبه با رادیو گفت و گو از گرایش بیشتر زنان نسبت به مردان به شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: این گرایش در ایران و جهان حاکم است و دلیل این گرایش، بازنمایی است. در کشور ما با وجود ریشه‌ها و اعتقادات مذهبی، برخی زنان و دختران بدون توجه به عوارض بازنمایی، به صورت داوطلبانه هویت فردی خودشان را در معرض نگاه دیگران قرار می‌دهند.

سوال اینجاست اگر اینستاگرام وجود نداشت، آیا افراد آلبوهای شخصی عکسشان را به کسی نشان می‌دادند؟ قطعا اینگونه نبوده در حالیکه در اینستاگرام به بازنمایی رو می‌آورند و عکسهای شخصی خود را منتشر می‌کنند. مهمترین آسیب بازنمایی به خطر افتادن آبرو و حیثیت شخصی و ایجاد مشکلات خانوادگی است.

وی همچنین ضمن تاکید بر پیشگیری از آسیبها خاطرنشان کرد: مرحله بعد از پیشگیری، درمان است که وظیفه نهادهای مسئول می‌باشد. آیا فیلترینگ می‌تواند به عنوان یک درمانگر عمل کند؟ در حالیکه هر روزه شاهد دستکاری هویت و خودبازنمایی انتخابی در بین زنان و دختران در این شبکه هستیم و این در حالی است که با این افراد برخوردی نمی‌شود.

این مدیر مسئول ضمن درخواست از دختران و زنان برای عدم بارگذاری هر محتوایی در اینستاگرام اذعان کرد: برخی ندانسته در راهی افتاده‌اند و دست به تقلید زده‌اند. در حالیکه اینستاگرام فضای انجام هر کاری نیست.

خانواده‌ها باید بدون جهت‌گیری سیاسی به فرزندان خود نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را آموزش دهند. این فضا همانگونه که از اسم آن پیداست جای نمایش حقیقتهای زندگی از طریق ویدئو نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha