خریداری سیب زمینی مازاد کشاورزان کردستانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: خرید توافقی محصول سیب زمینی مازاد موجود در انبار کشاورزان استان آغاز شده و هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این مهم مصوب شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، پیمان اسکندری در نشست تخصصی با فعالان و تشکل های کشاورزی عرصه سیب زمینی استان در سنندج اظهار کرد: در حوزه سیب زمینی باید در بین کشاورزان و صادرکنندگان ارتباط برقرار شود و این مهم توسط تشکل های صنفی امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه سیب زمینی کاران استان زیان دیده اند و باید برای رفع دغدغه این کشاورزان تلاش شود، بیان کرد: هم اکنون حدود ۱۱۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها و سردخانه های استان موجود است که به منظور حمایت از کشاورزان طرح خرید تضمینی سیب زمینی در سطح استان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: در قالب این طرح هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات خرید توافقی سیب زمینی برای استان مصوب شده است که بانک های کشاورزی و توسعه تعاون وظیفه پرداخت این تسهیلات را بر عهده دارند.

اسکندری افزود: سهمیه تسهیلات برای استان در نظر گرفته شده که بانک های عامل توسعه تعاون و کشاورزی برای دریافت دستورالعمل این مهم باید هر چه سریعتر اقدام کنند تا اعتبار در نظر گرفته شده برای استان عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: مبحث خرید توافقی تا ۲۷ اسفند بوده و در مرحله نخست ۵۵۰ میلیارد ریال را شامل می شود که صاحبان صنایع تبدیلی و صادر کنندگان می توانند ۹ هزار تن سیب زمینی از کشاورزان خریداری کنند.

اسکندری افزود: بر اساس این طرح سیب زمینی کشاورزان کردستانی هر کیلوگرم ۶۵ هزار ریال خریداری می شود که ۵۲ هزار ریال توسط خریداران و ۱۳ هزار ریال هم توسط تعاون روستایی و از محل اعتبار مصوب برای استان پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: انتظار داریم اتاق بازرگانی به تمام تجار اعلام کنند که افراد واجد شرایط برای مبحث صادرات و صنایع تبدیلی سیب زمینی موجود در انبارهای استان اقدام کنند.

اسکندری اظهار داشت: مبحث الگوی کشت نیازمند اعتبارات ویژه است که امیدواریم نمایندگان مجلس برای این مهم در سنوات آتی اعتبار ویژه ای در نظر بگیرند تا در تولید محصولات کشاورزی به روند علمی و متناسب برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha