کد خبر: 215288
۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۴
آغاز برداشت گندم در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در این استان خبر داد و گفت: سطح برداشت گندم آبی و دیم در این استان ۴۰۶ هزار و ۵۷۸ هکتار با پیش بینی تولید ۹۷۴ هزار تن محصول است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، مجتبی دهقان پور بیان کرد: از مقادیر مذکور ۲۵۹ هزار و ۴۹۱ هکتار گندم آبی و ۱۴۷ هزار و ۸۷ هکتار گندم دیم است و بالغ بر ۵۸۴ هزار تن آن تولید مازاد بر نیاز استان است که به صورت تضمینی از کشاورزان عزیز استان فارس خریداری می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش های سال گذشته حداقل سه درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته ایم و بیش از ۲۷ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و ۵۷ هزار هکتار از مزارع گندم دیم دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شده اند.
وی ابراز کرد: استان فارس با سه هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین، بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارا است و علاوه بر برداشت محصول گندم این استان عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز توسط آنها صورت می گیرد به نحوی که کار برداشت حداقل 90 درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور توسط این ناوگان انجام می پذیرد.

دهقان پور اضافه کرد: زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اواخر مرداد ماه به طول می انجامد اما در سال جاری به دلیل کاهش بارش ها و خشکی هوا، کار برداشت از 10 فروردین ماه در شهرستان های مهر و لامرد آغاز شده است.

به گفته وی؛ در سال زراعی جاری اقدامات متعددی از جمله رهاسازی 61 میلیون متر مکعب آب از سد درود زن به منظور آبیاری مزارع شهرستان های مرودشت، زرقان و خرامه، تامین و توزیع ۵۱ هزار و ۶۸۸ تن بذر گندم اصلاح شده در سه طبقه پرورشی 3، مادری و گواهی شده، تامین و توزیع بالغ بر ۲۰۴ هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره صورت گرفته است.

او به تامین و پرداخت سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تراکتور، کمباین و دنباله بندها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش به منظور مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز اشاره کرد که نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی جهش تولید در دیمزارها در استان فارس خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: قیمت خرید گندم در سال جاری توسط شورای قیمت گذاری به مبلغ ۱۷۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم محصول تعیین شده است و عملیات خرید در 144 مرکز خرید استان انجام می شود.

وی بیان کرد: کمیته برداشت استان فارس در تمام مراحل با حضور کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی بر عملیات برداشت در مدت حدود پنج ماه نظارت خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha