شناسایی ۱۵۴۷ میلیارد تومان زیان از شرکت مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران با وجود افزایش نرخ ارائه خدمات با زیان نسبتا سنگین مواجه شده است و امکان تاثیر گذاری منفی بر قیمت سهام وجود دارد.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور است و میتواند موتور محرک بسیاری از فناوری ‌های پیشرفته دیگر در کشور باشد؛ بنابراین تقویت توانمندی داخلی در این زمینه و جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه تاثیر بسزایی در تحقق توسعه اقتصادی پیش ‌بینی شده کشور خواهد داشت. گروه مخابرات به لحاظ تعداد شرکت های فعال در آن، به عنوان یکی از کوچک ترین گروه های بازار سرمایه شناخته میشود؛ چرا که فقط معاملات شرکت های انگشت شماری در این گروه انجام میشود. شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۷ به عنوان اولین شرکت این گروه در بازار سرمایه پذیرفته شد که راه را برای پذیرش چند شرکت دیگر هموار کرد. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام اخابر خواهیم پرداخت و روند سودسازی و موقعیت تکنیکالی قیمت آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.


معرفی شرکت
شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر، نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور مخابرات در ایران است که در سال ۱۳۵۰ با سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان تاسیس گردید و در حال حاضر دارای ۳۱ منطقه مخابراتی استانی در سراسر کشور است. شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت سرمایه کارکنان مخابرات (شسکام)، شرکت خدمات اول (tct۱)، شرکت سامان سازه غدیر (مدیریت املاک)، شرکت کاراشاپ و ۳۱ شرکت استانی دیگر، از زیرمجموعه های مخابرات ایران است. ارزش بازار شرکت مخابرات ایران در بورس، مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر ۴.۸ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
شرکت توسعه اعتماد مبین با مالکیت ۲۶.۲ میلیارد سهم و با ۴۳.۶ درصد از کل ۶۰ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت مخابرت ایران است. پس از آن، دولت با مالکیت ۱۱.۹ میلیارد سهم و با ۱۹.۸ درصد در جایگاه دوم، شرکت واسطه مالی شهریور پنجم با مالکیت ۲.۳ میلیارد سهم و با ۳.۹ درصد در جایگاه سوم و شرکت ارتباطات سیار ایران با مالکیت ۱.۳ میلیارد سهم و با ۲.۲ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت مخابرات ایران قرار دارد. اعتماد مبین، کنسرسیومی متشکل از سه شرکت شرکت شهریار مهستان، شرکت سرمایه‌ گذاری توسعه اعتماد و شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران است که در استان‌ های تهران و خراسان قرار دارند.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های ناشی از ارائه خدمات شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۲ هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۲۵ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۲ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با شرکت های بزرگ دیگر، رقم نسبتا خوبی را به ثبت رسانده؛ اما در مقابل نرخ تورم تا حدودی کم است و باید در سال های آتی این نرخ رو به رشد و با درصد بالاتر باشد. بهای تمام شده تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۲۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۴ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد در مقایسه با فروش ناخالص شرکت، روند یکساله خوبی را سپری کرده است؛ در واقع طی دوره یکساله، نرخ رشد هزینه های عملیاتی از فروش کمی بیشتر بوده ولی در دو سال، نرخ رشد فروش از هزینه ها جلوتر حرکت کرده است و در حالت کلی کنترل هزینه ها در مقابل نرخ فروش توسط مدیریت به خوبی انجام شده است. هزینه ‌های عمومی و اداری شرکت نیز در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۲۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۶۲ درصد افزایش یافته است که نشانگر افزایش معقول هزینه های حقوق و دستمزد و امورات اداری و عقب بودن آن از فروش میباشد. در نهایت، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۶۵۷ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به دو سال گذشته اش (۱۳۹۹) به میزان ۶۳ درصد کاهش یافته است که باید در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ این رقم به بیش از ۱ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان برسد تا بگوییم عملکرد خوبی دارد. زیان خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۱ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان به ثبت رسید.


نسبت قیمت به درآمد
اخابر در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۱ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری ۵۴ کرده است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۵۰ تومان، در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰ تومان، در درسال ۱۴۰۰ مبلغ ۱ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱ تومان است که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۲۶ تومان زیان را به ثبت رساند. در حالت کلی، روند سودسازی شرکت مخابران ایران در سال های اخیر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ در واقع از ۵۰ تومان سود به ۱ تومان و از ۱ تومان هم به ۱۱ تومان رسیده است و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز زیان ۲۶ تومانی را از شرکت شناسایی کردیم.

شناسایی ۱۵۴۷ میلیارد تومان زیان از شرکت مخابرات ایران


تحلیل تکنیکال اخابر
قیمت سهام اخابر در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار بورس، توانست با افزایش ۱۹۰ درصدی از کف ۵۵۰ تومان به ۱۶۵۰ تومان رسید و پس از برخورد به مقاومت استاتیک ماژور با ۳۸ درصد ریزش مواجه شد و در حال حاضر در محدوده ۱۰۰۰ تومان معامله میشود. اگر مقاومت کوتاه مدت ۱۱۵۰ تومان با موفقیت شکسته شود، اهداف بلند مدت ۱۶۵۰، ۳۱۰۰ و بالاتر از آن هم در دسترس خواهد بود؛ در غیر اینصورت اگر بازار و شرایط اقتصادی اذیت کند، امکان اصلاح بیشتر قیمت ۹۰۰ و ۷۰۰ تومان و روند فرسایشی وجود دارد. حمایت قوی سهم جهت خرید و انباشت سرمایه گذاران، محدوده ۵۵۰ تومان میباشد که میتوانیم آنرا سکوی پرتاب قیمت تا اهداف بزرگ در نظر بگیریم. ناحیه ۹۰۰ تومان یک حمایت چندگانه و متشکل از ۲ محدوده حمایتی داینامیک و استاتیک ماژور است که نباید از دست برود و با حفظ آن میتوان به صعود قیمت سهم امیدوار بود. اوسیلاتور rsi در نزدیکی حمایت استاتیک ماژور بلند مدت در محدوده اشباع فروش (۳۵) قرار دارد که با واکنش مثبت به این ناحیه میتواند قیمت را هم به سمت شکسته مقاومت و افزایش حجم هل دهد.

شناسایی ۱۵۴۷ میلیارد تومان زیان از شرکت مخابرات ایران


سخن پایانی
همانطور که قبلا گفته شد، صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور است و میتواند موتور محرک بسیاری از فناوری ‌های پیشرفته دیگر در کشور باشد؛ بنابراین شاید زیان دهی، ورشکستگی و یا حتی بازدهی منفی قیمت سهام با roi منفی شرکت های مخابرات و ارتباطات همانند سایر صنایع بزرگ کشور (بانک و بیمه و پتروشیمی) تاثیر زیادی بر کل اقتصاد نگذارد ولی به عنوان یکی از چرخ دنده های صنعت علم و فناوری ضربه وارد کند. اخابر نیز به عنوان لیدر صنعت مخابرات از این مورد مستثنی نیست و باید روند سودسازی در سال های آتی رو به رشد باشد و همچنین رقم زیان ۱۴۰۲ را به سرعت جبران نماید که البته بنظر می آید با توجه به افزایش نرخ تعرفه ها و خدمات دیجیتالی کار چندان دشواری نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha