کد خبر: 216229
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶
ایران و صربستان، پایگاه صادراتی یکدیگر باشند

در نشست تجاری ایران و صربستان عنوان شد تجارت با صربستان باعث می‌شود به بازار صربستان و بازار اروپا دسترسی داشته باشید. صربستان، برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی زمینه مناسبی را فراهم کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)نشست تجاری ایران و صربستان با حضور میلان چوکیچ، قائم‌مقام وزارت اقتصاد جمهوری صربستان، مهدی بخشنده، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و صربستان، فراز چمنی، رایزن بازرگانی ایران در صربستان و جمعی از تجار ایران و صربستان برگزار شد. در این نشست عنوان شد که ایران می‌تواند به‌عنوان هاب برای ورود کالاهای صربستان به منطقه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ۱۵ کشور همسایه عمل کند و صربستان هم‌چنین جایگاهی برای ایران در ورود به بازارهای اروپایی دارد.

در این نشست میلان چوکیچ، قائم‌مقام وزارت اقتصاد جمهوری صربستان از لزوم تسهیل‌گری دولت‌ها در مسیر توسعه تجارت گفت: تمام نهادهای سیاست‌گذار دو کشور برای تسهیل تجارت ایران و صربستان تلاش می‌کنند. ما سعی می‌کنیم مشکلات هر چه زودتر از سر راه فعالان اقتصادی برداشته شود.

او ادامه داد: روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و صربستان در موقعیت خوبی قرار دارد. هنوز ظرفیت‌های زیادی برای تحقق در تجارت ایران و صربستان وجود دارد و دولت‌های دو کشور موظف هستند فضا را برای فعالیت هر چه بهتر تجار فراهم کنند.

قائم‌مقام وزارت اقتصاد جمهوری صربستان افزود: تجارت با صربستان باعث می‌شود نه‌تنها به بازار صربستان بلکه به بازار اروپا دسترسی داشته باشید. از طرفی دولت صربستان، برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی زمینه مناسبی را فراهم کرده است.

بعد از آن فراز چمنی، رایزن بازرگانی ایران در صربستان گفت: صربستان ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. اما باید برای توسعه همکاری نقشه راهی تدوین شود و این نقش بر عهده دولت‌هاست. وظیفه دولت‌ها تسهیلگری در مسیر تجارت فعالان اقتصادی است و امیدواریم بتوانیم در تسهیل مسیر تجارت دو کشور گام‌هایی مداوم برداریم.

بعد از آن مهدی بخشنده، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و صربستان گفت: اتاق ایران در این دوره با فعالان اقتصادی مدیریت می‌شود و تأکید ما بیشتر بر حوزه عملیاتی است تا تشریفاتی.

او ادامه داد: دولت‌های دو کشور اراده قوی برای توسعه روابط اقتصادی دارند و برای همکاری شرایط مهیاست.

بخشنده ضمن برشمردن مشکلات تجارت فیمابین، ازجمله حمل‌ونقل و ضرورت رفع این موانع افزود: باور ما بر این است که وقتی بخش خصوصی دو کشور کار می‌کنند، دلیل ندارد که این توافقنامه‌های همکاری با تأخیر امضا شود.

به‌گفته بخشنده بحث حمل‌ونقل هوایی، دریایی و زمینی از مشکلات تجار هر دو طرف است که باید با اراده دولت‌ها این موانع برطرف شود. باید مسیر پرواز از صربستان به ایران به‌صورت مستقیم باشد و توقف در مسیر برای تجار قابل‌قبول نیست.

بخشنده ادامه داد: یکی از مشکلات توافقنامه FTA است؛ صربستان با چین و ترکیه توافقنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و ما در رقابت نابرابر در این بازار قرارگرفته‌ایم. ایران باید برای این توافقنامه تلاش کنند.

به‌گفته بخشنده بعضی از شرکت‌های ایرانی که سال‌هاست به صربستان صادرات دارند از این وضعیت نگران‌اند که مبادا چین و ترکیه از این توافقنامه استفاده کرده و جای ایران ر ا در بازار صربستان بگیرند.

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و صربستان، در ادامه بر لزوم ایجاد فضای سالم، رقابتی و شناساندن تجار قابل‌اعتماد به همدیگر تاکید کرد.

در این نشست سما فرخنده‌نژاد، مدیر اداره اروپا گزارشی از موقعیت ژئوپولیتیک ایران، ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha