کد خبر: 217307
۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۴
معلمان؛ نگهبانان زبان ملی

گسترش ارتباطات در دنیای امروز اگر چه ثمرات بسیاری را به دنبال داشته است، اما چالش‌های را نیر در عرصه‌های فرهنگی ایجاد کرده است، شکل‌گیری دهکده‌جهانی اگر چه سرعت رشد اطلاعات و فناوری در جهان را به شکل فزاینده‌ای با افزایش همراه ساخته است، اما فرهنگ‌های قومی و زبانی را با خطر انقراض روبرو ساخته است. به همین منظور در این نوشتار نگارنده به نقش ویژه و بسیار پراهمیت آموزش و پرورش در پاسداری از زبان و ادب پارسی پرداخته است.

حضور در مدارس با توجه به وظایف کار کردی خود چه برای نوآموزان چه سوادآموزان، بهترین فرصت را برای صیانت چندوجهی از زبان و ادب فارسی فراهم می‌آورد.

متاسفانه یک تحقیق در هفت استان کشور نشان می‌دهد دستیابی به کمترین سطح تسلط در مهارت‌های زبانی برای دانش‌آموزان ممکن نشده و سیاست‌های آموزش زبان فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.

آموزش زبان فارسی به کودکان در ایران همواره با کاستی‌ها و اشکالاتی همراه بوده است. از یک سو معلمان انس گرفته با روش‌های سنتی در سیستم آموزشی حضور دارند و از سوی دیگر، خانواده‌هایی هستند که درک صحیحی از زبان رسمی و آموزش آن به کودکان خود ندارند. در حالی که در اکثر خانواده‌ها، به خصوص در شهرهای بزرگ، رقابت بر سر یادگیری زبان دوم و سوم توسط کودکشان است، کمترین توجه به زبان فارسی می‌شود؛ گویی این روزها زبان فارسی هم در میان بیگانگان غریب است و هم در میان خویشان و آشنایانش.

از نگاه کارشناسان سه پایه‌ اول، دوم و سوم از اهمیت بالایی در آموزش برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha