59 درصد انتقال در دنیا توسط افراد ناقل بدون علامت  انجام می‌شود/ ویروس‌ها به یکدیگر پروتئین قرض می‌دهند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، مجید مختاری عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: عرض تسلیت دارم خدمت 603 خانواده‌ای که عزیز  خود را به واسطه ابتلا به کرونا ویروس از دست داده اند. در یازده هفته گذشته بیش از 3 هزار فوتی در هفته داشتیم. 92 میلیون نفر در دنیا درگیر این بیماری شده اند. حدود 2 میلیون نفر هم در دنیا به واسطه این بیماری جان خود را از دست داده اند. با اتحاد مردم شرایط در ایران بهبود یافت. در روزهای اخیر تعداد مبتلایان آهسته آهسته بالا می‌رود که باید در این خصوص حواسمان جمع باشد. هر درگیری خودش را دو هفته بعد نشان می‌دهد. مرگ‌ومیر ما حدود 1.3 درصد تست‌های مثبت است. در هفته‌های گذشته این عدد به 5 درصد هم رسیده بود. تلاش ملت و دولت در کنار هم این شرایط را به وجود آورده است.

مختاری اظهار داشت: مطالعات آماری اثبات می‌کند که 59 درصد انتقال در دنیا توسط افراد ناقل بدون علامت  انجام می‌شود. این افراد تنها ناقل هستند و یا در دوران پیش از علائم هستند. تغییرات ژنتیکی در همه ویروس‌ها هست و این تغییرات تنها به دلیل بقا است. زمانی که تعداد ویروس افزایش یابد و ویروس‌ها در فاصله کمتری از هم قرار بگیرند، به یکدیگر پروتئین قرض می‌دهند. هوشیاری عجیبی را در ویروس‌ها شاهد هستیم. پروتئین‌ها منجر به افزایش گیرایی و وحشی‌تر شدن ویروس‌ها می‌شود. هرچه تعداد ویروس کمتر باشد، قدرت تبادل پروتئین‌ها هم کمتر می‌شود. ویروس کرونا ما را دوست دارد و بدن ما بهترین محیط برای رشد آن‌ها است. اگر بدن ضعیفی داشته باشیم و نتوانیم در برابر ویروس مقاومت کنیم، شرایط بهتری برای کرونا ویروس  به وجود می‌آوریم.

وی افزود: جوان‌ها بدن قوی دارند و کمتر بیمار می‌شوند اما ناقل‌های خوبی هستند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله در برابر جهش‌های جدید ضرورت دارد. باز هم تأکید می‌کنم که جهش‌ها ممکن منجر به نابودی ویروس نیز شوند. در امریکا شمالی نیز شاهد جهش ویروس کرونا بودیم. اروپا و انگلیس کرونا را رها کردند که با جهش‌های جدید روبه‌رو شدند. این جهش منجر به انفجار بیماری شد که روزانه بیش از 1000 فوتی در اروپا ثبت می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: هیچ واکسنی به اندازه رعایت پروتکل‌ها به ما کمک نخواهد کرد. جهش‌ها ممکن منجر به پنهان شدن ویروس از تست‌ها شوند. مقاومت ویروس در برابر درمان‌ها نکته مهمی است. در ایران درمانی اضافه نشده است اما شاهد کاهش مرگ‌ومیر هستیم. پیش‌گیری‌ها منجر به بهبود شرایط ایران شده است. با توجه به کاهش تعداد بیماران رسیدگی بهتری نیز داریم. توان سیستم درمانی ما کاملاً گرفته شده بود. نکته مهم دیگر در بحث درمانی رسیدگی به بیماران غیر کرونایی است که شرایط درمانی این بیماران بهبود یافته است.

مختاری خاطرنشان کرد: تولید واکسن ممکن 4 تا 15 سال زمان ببرد اما در فاز یک انسانی تا فاز 3 انسانی 6 تا 8 ماه زمان لازم داریم. فاز یک انسانی واکسن ایرانی تمام شده است و در حال ورود به فاز دو انسانی هستیم. واکسن ایرانی اثر بخشی خوبی در فاز حیوانی داشت. فعلاً برای قضاوت در خصوص واکسن ایرانی زود است. در حال حاضر حدود 18 تا 19 میلیون نفر واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند که نسبت به این 3 واکسن اطلاعاتی منتشر شده است. عوارض، کشته‌ها و اثربخشی این سه واکسن کاملاً شفاف است. در فاز 4 با عوارض و منفعت‌های واکسن‌ها کاملاً مواجه خواهیم شد. عوارضی مثل فلج صورت و مسائل آلرژیک باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند. در اکثر کشورهای دنیا واکسن کرونا فعلاً مجانی است.

وی افزود: همه ما نسبت به خودمان مسئول هستیم و باید در خصوص بیماری رعایت‌های لازم را انجام دهیم. از سویی نسبت به جامعه هم مسئول هستیم و اگر ماسک نزنیم این مسئولیت را نادیده گرفته‌ایم. اگر در یک نقطه ضعیف عمل کنیم، زنجیره شکست کرونا نابود می‌شود. دولت‌های قوی مثل انگلیس و امریکا را شاهد هستیم که با وجود همه امکانات مردم رعایت نکردند و فاجعه رخ داد. آلمان با دقت بسیار با مشکل مواجه شده است اما مردم قوانین را به درستی اجرا نکردند. 70 درصد انتقال ویروس کرونا بیشتر شده است. در شرایط فعلی بازگشایی مدارس و مراکز کسب‌وکار سخت است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل نوع روش تولید واکسن است. باید با شفافیت و بررسی دقیق واکسن‌ها را ارزیابی کرد. تاییده یک واکسن خارجی با اسناد و مدارک شفاف کمتر از یک هفته زمان می‌برد. همه این مسائل به شفافیت کشور تولیدکننده واکسن بستگی دارد. در امریکا واکسن وجود دارد اما نظم جایی ندارد. در ایران خانه‌های بهداشت زیرساخت خوبی هستند. این زیرساخت‌ها به سرعت امکان تزریق واکسن سراسری را دارند. زیرساخت، زنجیره صبر، نوع واکسن، اثربخشی، قیمت و در دست بودن واکسن مهم است.

مختاری در پایان گفت: سازمان بهداشت جهانی حد 60 در صد را برای اثربخشی واکسن‌ها مشخص کرده است. اگر واکسنی 69 درصد کارایی داشته باشد و عوارض کمی را در آن‌ها شاهد باشیم، قابل‌تولید انبوه است. فایزر، مدرنا و آسترازنکا بین 84 تا 95 درصد کارایی دارند. همه واکسن‌ها عوارض دارند و باید منافع را بر عوارض در کفه ترازو قرار دهیم. در خصوص این بیماری نباید آزمون‌وخطا کرد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha