کد خبر: اتصال-۴-استان-به-شبکه-ریلی-تا-پایان-برنا
۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درصدد است تا پایان برنامه ششم توسعه ۴ استان از جمله چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی را به خطوط ریلی متصل کند و همچنین تکمیل کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن چابهار – زاهدان به‌عنوان اصلی‌ترین پروژه در حوزه ریلی که نقش مؤثری در جابه‌جایی حمل بار و مسافر دارد افتتاح خواهد شد.

برای پیشبرد این اهداف ریلی در سال آینده، رقم بودجه برای اتصال سه مرکز دیگر به شبکه ریلی، قابل‌اتکا و تکمیل کننده برنامه‌های ریلی خواهد بود. اتصال اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی از شمار این برنامه‌ها است.

اتصال ریلی شلمچه- بصره و هم‌چنین تکمیل مسیر ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز و تکمیل راه‌آهن چابهار که به‌صورت هدفمند در لایحه بودجه ١٤٠٠ تعریف شده نیز عملیاتی به نظر می‌رسند. پس از اتصال راه‌آهن ایران و افغانستان به یکدیگر، برنامه مالی برای اتصال راه‌آهن ایران به سایر همسایگان در بودجه سال آینده برنامه‌ریزی ‌شده است.

۳ هزار و ۷٠٠ میلیارد تومان اعتبار بخش ریلی در بودجه سال آینده است، اما انتظار می‌رود مطابق سال گذشته تخصیص‌های بالاتری از محل سایر منابع دریافتی عاید شرکت ساخت و پروژه‌های عمرانی شود.

اکنون حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط آهن اصلی وجود دارد که با خطوط فرعی و مانوری به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.

 ۲۶ هزار دستگاه انواع واگن باری نیز در حال حاضر در کشور موجود بوده و ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو در ناوگان وجود دارد.

تا مهرماه امسال نیز ۱۲۰۰ دستگاه انواع واگن باری، مسافری، لوکوموتیو ساخت داخل و نوسازی شد و در اختیار شرکت‌های مختلف حمل‌ونقلی قرار گرفته است.

همچنین امسال در سال جهش تولید و در مجموع هشت مرحله، ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش یک هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha