کد خبر: اعتیاد-بانوان،-آسیبی-به-وسعت-جامعه
۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۹

خبرگزاری سلامت: بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سال 1380، پنج درصد از کل معتادان را بانوان تشکیل می‌دادند که این رقم در سال 1390 به 9 درصد افزایش یافته است.

دکتر پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: گرایش بانوان به اعتیاد با هر نرخی که باشد، یک فاجعه است و تا حد امکان باید از این موضوع پیشگیری شود.

افشار با اشاره به نقش بانوان در خانواده افزود: اعتیاد همچنین آسیب‌های جدی‌تری را بر بدن بانوان دارد. از سوی دیگر، ناآگاهی بانوان از موادی که مصرف می‌کنند موجب می‌شود به مواد دیگری برای تغییر خلق خود استفاده کنند.

وی اذعان داشت: مصرف چند ماده‌ای، عارضه‌ای بسیار جدی است که افزایش خیابانی شدن و از دست دادن حداقل مهارت‌ها را در پی دارد. زنانی که به اعتیاد روی می‌آورند، حمایت خانواده را از دست می‌دهند و به همین دلیل، شاهد هستیم تعداد زنان معتاد متهاجر خیابانی افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: علیرغم این‌که سیاست‌های نگهداری معتادان در کشور توسعه چندانی نداشته، اما به طور جد در صدد پوشش زنان معتاد هستیم. در آیین نامه پوشش بیمه معتادین، با همین حداقل اعتبارات 33 میلیارد تومان گروه زنان به عنوان گروهی مهم برای پوشش درمانی انتخاب شدند.

با توجه به این که چندی است آمارهای متفاوتی از تولد نوزادان معتاد منتشر می‌شود، سخگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر توجه و رسیدگی به این کودکان را حائز اهمیت دانسته و تاکید کرد که از 8 سال پیش این ستاد و نیز وزارت بهداشت به این موضوع مهم ورود کرده‌اند.

افشار گفت: دستورالعمل مدیریت نوزادان مبتلا از مادران معتاد به عنوان پروتکلی مهم برای توجه به این نوزادان به مراکز درمانی سراسر کشور ابلاغ شده است که بر اساس آن مشخص شده چه اقداماتی برای مادر و فرزند وی می‌بایست انجام شود.

وی متذکر شد: نکته‌ای که نباید از آن غافل بود، این است که امکان دارد بانوان معتاد که فرزند مبتلا به دنیا می‌آورند سرپناه مناسبی نداشته باشند که در این زمینه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت از طریق ستاد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی وزارتخانه که بر اساس مصوبه شورای اجتماعی کشور تشکیل شده است، در این زمینه علاوه بر درمان نوزادان مبتلا برای حضانت، بررسی سپردن به والدین و یا بهزیستی، جلساتی را برگزار کرده است.

بی‌شک پیشگیری از اعتیاد به ویژه در میان زنان که رکن اصلی خانواده هستند، اهمیت بسیار دارد و با افزایش آگاهی و مهارت‌ها می‌توان به این مهم دست یافت.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha