کد خبر: وقتی-زن-بودن-خطرناک-می‌شود-فرهنگی-ک
۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴

 

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که مسائل فرهنگی و اجتماعی مانعی برای دریافت خدمات ترک اعتیاد برای زنان است، اعلام کرد: اولویت بهزیستی توجه بیشتر به زنان معتاد است.

محسن روشن پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سؤال که چرا مطرح می‌شود اعتیاد در بانوان بیش از آقایان خطرناک است؟ گفت: تفاوت‌های جنسیتی در مداخلات مختلف سلامت تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در همه حوزه‌های سلامت شاهد وجود تفاوت‌هایی ناشی از جنسیت هستیم به عنوان مثال جنس در تغذیه و سلامت جسمی تأثیر دارد و ویژگی‌هایی که خانم‌ها به دلیل سرشت زنانگی و ملاحظات بیولوژیک، فیزیولوژیک و ... دارند، باعث می‌شود میزان بهره‌مندی از خدمات سلامتشان و نیز مؤلفه‌هایی که ممکن است سلامتی آنها را تحت تأثیر قرار دهد با مردان متفاوت باشد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به تأثیر مسائل فرهنگی در بهره‌مندی زنان از خدمات سلامت نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تفاوت‌های فیزیولوژیک که به ذات و خلقت زن و مرد باز می‌گردد، مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز وضعیت سلامتی خانم‌ها را تحت تأثیر و میزان بهره‌مندی از خدمات سلامت را در سطح اجتماع تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

نظام سلامت باید تفاوت‌های جنسیتی را در نظر بگیرد

وی افزود: این ملاحضات عموماً باعث محدودیت دسترسی به خدمات سلامت می‌شود به همین دلیل نظام سلامت باید نسبت به این ملاحضات حساس باشد یعنی موظف است تفاوت‌های جنسیتی را در نظر بگیرد.

 

چرا اعتیاد در زنان شدید‌تر و بحرانی‌تر به نظر می‌آید

روشن‌پژوه تصریح کرد: وقتی موضوع آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شود که از قبح و قضاوت‌های اجتماعی نیز برخوردار است، این تابو چند برابر خود را نشان می‌دهد. یعنی در بروز آسیب‌های اجتماعی یک سری زمینه‌های جنسیتی وجود دارد که فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد و بعد از ابتلا این ملاحضات ممکن است باعث شدت بیشتر اختلال در فرد شود. این ملاحضات که عمدتاً فرهنگی اجتماعی است میزان بهره‌مندی فرد را از خدمات محدود می‌کند و همه این موارد موجب می‌شود اعتیاد در زنان شدید‌تر و بحرانی‌تر به نظر بیاید.

وی اعلام کرد: در همه جای دنیا در مورد موضوعی مثل اعتیاد به چند شاخص بیشتر توجه می‌شود که نشان دهنده شدت اختلال در جامعه است و یکی از این شاخص‌ها ابتلای جنس مؤنث است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اظهار کرد: در کشور ما هم همین ملاحضات وجود دارد یعنی به لحاظ بافت فرهنگی کشور خانم‌ها محدودیت‌هایی در بهره‌گیری از آموزش‌های عمومی دارند، به تعاملات و مشارکت‌های اجتماعی (به ویژه گروهی که از نظر طبقه اجتماعی پایین‌تر محسوب می‌شوند) کمتر دسترسی دارند و وقتی که به آسیب اجتماعی ابتلا پیدا می‌کنند به دلیل همین فشارهای اجتماعی اختلال آنها عمیق‌تر می‌شود.

 

فقط 4 درصد افرادی که از خدمات کاهش آسیب اعتیاد استفاده می‌کنند زن هستند

وی در ادامه به نتایج بررسی‌های صورت گرفته در خصوص استفاده زنان از خدمات ترک اعتیاد اشاره و اذعان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان داده است که فقط 4 درصد جمعیتی که از خدمات درمان و کاهش آسیب اعتیاد استفاده می‌کنند، زن هستند. این تعداد معادل میزان زنان مصرف کننده مواد نیست و احتمال می‌دهیم که درصد جمعیت زنان ما که به مصرف مواد مخدر مبتلا هستند بیش از این درصد است و تعداد زیادی از آنها به دلیل ملاحضاتی که از نظر فرهنگی اجتماعی وجود دارد و نیز به این دلیل که سرویس‌های اختصاصی ویژه زنان کمتر وجود دارد از خدمات درمان و کاهش آسیب اعتیاد کمتر استفاده می‌کنند.

روشن‌پژوه ادامه داد: علاوه بر موارد مطرح شده، زنان برای مراجعه به مراکز درمان محدودیت‌های دیگری نیز دارند از جمله ممکن است نقش مادری و همسری آنها در مراجعه به این مراکز محدودیت ایجاد کرده و یا حتی باعث کتمان و پنهان کردن اعتیاد در زنان شود. این کتمان اعتیاد را در زنان عمیق‌تر می‌کند.

طراحی و اجرای پرتکل اختصاصی برای زنان معتاد

وی اعلام کرد: بر اساس موارد و شرایط مطرح شده سازمان بهزیستی پرتکل اختصاصی برای زنان و مراکز اختصاصی برای پایلوت زنان معتاد تأسیس کرده است. برای زنانی که فرزند دارند و مبتلا به اعتیاد هستند نیز در کنار دریافت خدمات درمان خدمات مراقبت از کودک ایجاد کرده است.

روشن‌پژوه افزود: علاوه بر همه این اقدامات باید تمرکز بیشتری بر روی ارائه خدمات به زنان داشته باشیم که این مسئله جزو اولویت‌های دو سال اخیر ما بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: این مسئله که بهزیستی می‌خواهد خدمات زنان را گسترش دهد به معنی فاجعه بار بودن وضعیت اعتیاد در میان زنان نیست بلکه به این معنی است که به این بخش کمتر توجه شده و ما در حال توجه بیشتر به این بخش هستیم تا خدمات مربوط به آن به حد قابل قبول برسد.

روشن‌پژوه افزود: پژوهش‌ها و پیمایش‌های ما نیز نشان می‌دهد زنان کمتر تحت دریافت خدمات درمان قرار گرفته‌اند، در برنامه‌های آموزشی کمتر حضور داشتند.

 

کد خبرنگار: 41080

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha