کد خبر: افزودن-10-هزار-تخت-بیمارستانی-در-سال-جار
۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی،  در یازدهمین آیین پویش ره سلامت در بیرجند که در قالب آن 64 پروژه حوزه سلامت خراسان جنوبی به صورت همزمان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در فضای یکی از اصیل ترین استان های کشور و در کنار یکی از نجیب ترین اقوام ایرانی حضور دارم. روزی در دره های کوه مومن آباد قدیم که اکنون به نام درمیان و سربیشه شناخته می شود، می رفتم دیدم که برخی زرشک ها به شاخه ها مانده اند. از اهل تسنن شریف آن منطقه پرسیدم که چرا اینها را نچیده اند که گفتند، مردم این منطقه اعتقاد دارند که اینها رزق حیات وحش است و نمی چینند که گفتم درود بر این مناعت طبع کشاورزان این منطقه که مقداری از محصول خود را به عنوان برکت کار خود به حیات وحش اختصاص داده است.

وی افزود: جای خرسندی است که در اوج تحریم به استانی مانند خراسان جنوبی سفر می کنیم و می بینیم که در ظالمانه ترین نوع تحریم، تعدادی پروژه حوزه سلامت افتتاح می شود.

وی افزود: دیروز به بنده گزارشی ارائه دادند مبنی بر اینکه عده ای از بیماران خاص در اوج گرفتاری به درب وزارت بهداشت آمدند و دارویی را می خواهند که سه ماه پیش پول خرید آن را فرستاده ایم، اما به دلیل اینکه یکی از منحوس ترین و ناجوانمردترین سیستم های حکومتی جهان به نام آمریکا، همه جا را بلوکه کرده و به دروغ شعار می دهد که برای دارو و تجهیزات پزشکی، منعی قائل نیستیم و برای داروی ضعیف ترین و محتاج ترین بندگان خدا هم، مضیقه ایجاد می کنند و این کذب محض است که می گویند برای دارو و واکسن و ... تحریمی نداریم، در کار ما سنگ می اندازند، اما در تلاشیم مانند ماه های گذشته، هرچه سریعتر بر مشکلات فائق آییم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ایامی که کرونا در کشور مدیریت می شود، وضعیت بسیار سختی بر ما گذشته است. گاهی اوقات می گویم که بعد از آنچه بر اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش در حصر تنگ کربلا و عاشورا گذشت، بر ملتی بجز ملت ایران، چنین ظلمی روا داشته نشده است، در این سالها، تمامی راه ها را بر ما بسته اند تا نقل و انتقالات ارزی و جابجایی و ورود دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه شود.

دکتر نمکی یادآور شد: اینکه در اوج تحریم و قحط سالی، در یک استان محروم 64 پروژه حوزه سلامت افتتاح می شود و چند ده پروژه دیگر نیز در انتظار افتتاح است، از برکات الهی است که من اعتقاد، ایمان و یقین دارم و همواره به همکارانم می گویم که تا زمانی که دعای نیمه شب یک مادر شهید و نفس های عارفانه یک مجروح قطع نخاع در دل شب برای پایداری این مجموعه مقتدر و مقدس است، روی پا می ایستیم و مقتدرتر می شویم.

افتتاح 10 هزار تخت بیمارستانی در سال جاری

وی گفت: امسال اولین سالی است که در اوج تحریم و گرفتاری در بلای کرونا، بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی را افتتاح می کنیم و در هیچ سالی چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، این اتفاق رخ نداده است. مثلا در یک سالی که وضعیت افتتاح تخت جدید روند خوبی داشت، توانستیم 4 هزار و 500 تخت راه اندازی کنیم؛ اما امسال بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی و صدها خانه بهداشت و مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی افتتاح می کنیم و این موفقیت جزو افتخارات در جمهوری اسلامی ثبت می شود که مدیران این کشور با لطف خدا و کمک مردم، با دست های بسته شنا کردند و به ساحل مراد رسیدند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی گفت که ما ملت امام حسینیم، یعنی هم شهید می دهیم، هم می جنگیم، هم می سازیم و هم تاریخ می سازیم. این یک افتخار بی بدیلی است برای کشوری که همه فکر می کردند به زمین می خورد.

رسانه های بیگانه در آمارهای ایران تشکیک می کنند

دکتر نمکی افزود: آمار کرونا را ببینید. رسانه های بیگانه مدتی با ما کاری ندارند و وقتی آمار مرگ و میر بیماران بالا می رود، تحلیل می کنند و می گویند که آمارهای ایران درست است. پریشب به تحلیل رسانه های بیگانه مانند بی بی سی و برخی از شبکه ها نگاه می کردم و دیدم دوباره در آمارهای ایران تشکیک می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای مرگ و بیماری حتی یک شهروند در هر کشوری غصه می خوریم، حتی در کشورهایی که رژیم و مدیران دولتی آنها به بودن ما یک لحظه راضی نیستند و برای نابودی مان نقشه می کشند، اما وقتی این رسانه های معاند دیدند فلان کشور اروپایی تعداد مرگ و میر بیمارانش بالای 700 یا 800 و یا آمریکا از سه هزار نفر عبور می کند و آمارهای ایران به سمت 200 مورد مرگ روزانه می رسد، شروع به تشکیک در آمار کردند و گفتند که آمارهای ایران دو تا سه برابر این میزان است.

وزیر بهداشت افزود: درست است که ما با یک جنگ و تحریم اقتصادی روبرو هستیم، اما یک جنگ سازمان یافته رسانه ای نیز داریم و از همه بدتر اینکه عواملی در درون مرزها آتش بیار این معرکه ها هم می شوند.

تامین دستگاه سی تی اسکن مراکز درمانی خراسان جنوبی

وی در ادامه عنوان کرد: امسال سه دستگاه سی تی اسکن را در اوج تنگناهای اقتصادی به سه شهرستان خراسان جنوبی ارسال کردیم و قطعا در روزهای آینده دستگاه سی تی اسکن برای بشرویه تامین می شود و در مورد سایر کمبودها نیز برنامه ریزی می کنیم، اما اینکه دانشکده داروسازی در این استان راه اندازی شد، چراغ روشنی برای آینده و رشد خراسان جنوبی است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد اکسیژن ساز، چند دستگاه را برای خراسان جنوبی به سرعت ارسال کردیم. اکسیژن و اکسیژن ساز مشکل ملی ما بود. ناگهان با کاهش ظرفیت بسیار بالای اکسیژن روبرو شدیم. یک بیمار کووید19 بیرون از ICU در بیمارستان به حدود 11 تا 12 لیتر اکسیژن در دقیقه و در ICU به 25 تا 32 لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد و این مشکلی بود که در کل کشور با آن روبرو شدیم.

دکتر نمکی تصریح کرد: هیچ کدام از بیمارستانهای ما کمبود اکسیژن را تا قبل از شیوع کرونا احساس نکرده بودند و ظرفیت اسمی با عملی دستگاه های اکسیژن ساز متفاوت بود. یکی از مواردی که در سه تا چهار ماه گذشته از ما و تیم وزارت بهداشت، خواب را گرفت همین مشکل اکسیژن بود که خوشبختانه حدود 200 دستگاه اکسیژن ساز را فرستادیم و بقیه را با تانکر حل کردیم و در خراسان جنوبی هم چند دستگاه فرستادیم و چند دستگاه دیگر نیز می رسند.

وی افزود: از صدا و سیما به طور ویژه تشکر می کنم. دیشب شاهد بودم که برنامه های بسیار سازنده، زنده و پویایی در مدیریت بیماری پخش کردند و از تمام رسانه های تصویری و نوشتاری که از روز اول مدیریت بیماری، در کنار ما بودند نیز قدردانی می کنم.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، از هلال احمر، فرمانداران شهرستان های خراسان جنوبی، سازمان های مردم نهاد، نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی و همه عزیزانی که در این عرصه پهناور پرتنش کنار ما بودند نیز تقدیر می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha