کد خبر: امکان-ایجاد-سوآپ-بین-ایران-و-ترکیه-با-کش
۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۲

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،هادی بیگی‌نژاد درباره کشف میدان گازی در کشور ترکیه گفت: اگرچه کشف میدان گازی در ترکیه هشداری در راستای فروش گاز به این کشور است اما باید دید این میدان گازی به چه میزان برای آن‌ها آورده دارد، در واقع چقدر می‌توانند از آن برداشت کرده و تا چند سال جوابگوی نیازشان خواهد بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است ترکیه با کشف میدان گازی جدید، گاز مصرفی خود را تامین کند اما سیاست سواپ گازی را مدنظر قرار دهد یعنی از ایران خریداری کرده و به قیمت بالاتری به کشورهای اروپایی بفروشد.

وی همچنین افزود: از طرفی کشورهای در حال رشدی همچون ترکیه به منابع انرژی بیشتری نیاز دارند و این مانع از کاهش تمایل خرید آن‌ها از ایران می‌شود.

بیگی نژاد طراحی چشم‌اندازی برای تولید و صادرات گاز ایران را اصلی‌ترین قدم برای حفظ جایگاه تجارت گازی خود در منطقه و جهان دانست و گفت: متاسفانه گاز ایران هنوز برنامه و چشم‌انداز مشخصی ندارد.

این نماینده مجلس معتقد است یافتن منبع گازی در دریای سیاه به معنی عدم خرید گاز ایران نیست چراکه هنوز سرنوشت این منبع کشف شده مشخص نیست.

وی با بیان اینکه باید کیفیت این منبع مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگرچه احتمال صادرات آن به اروپا وجود دارد، البته در مراودات انرژی و تصمیمات مشترک دو کشور ایران و ترکیه، تاثیر دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی کارشناسان معتقدند که ترکیه هر چقدر منبع انرژی بیشتری داشته باشد موقعیت بهتری در مقابل ایران خواهد داشت؛ این گونه تحلیل‌ها اشتباه است، زیرا روابط ایران و ترکیه صرفا بر حسب پارامترهای منافع نیست، درواقع با توجه به اشتراکات جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی در اتخاذ برخی تصمیم‌ها شرایط و منافع همدیگر را مورد توجه قرار می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha