کد خبر: برای-تجهیز-تیم‌های-اینساراک-به-۵میلیو
۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۶
برای تجهیز تیم‌های اینساراک به ۵میلیون یورو بودجه نیاز داریم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ اولین جلسه کمیته راهبری و اختتامیه اولین دوره آموزشی ظرفیت‌سازی نیروهای منتخب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای تشکیل و سازمان‌دهی تیم‌های جستجو و نجات شهری بر پایه استانداردهای بین‌المللی (اینساراک) با حضور اسماعیل سلیمی معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان بحران شهر تهران و نمایندگان سازمان‌های هلال‌احمر، آتش‌نشانی شهرداری تهران، مدیریت بحران کشور و نیز نماینده دفتر هماهنگی مانور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در ایران برگزار شد.

سلیمی در این جلسه با تأکید بر این‌که ایران ازجمله کشورهای مهم در برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد در حوزه بلایا است، خاطرنشان کرد: ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی خود تعداد زیادی از حوادث طبیعی تعریف‌شده جهانی را دارد، لذا گسترش و توسعه  تیم های جست و جو و نجات بین المللی در کشور نیازمند همراهی دولت به‌ویژه وزارت امور خارجه است زیرا اتمام آموزش این دو تیم و خرید تجهیزات آنها نیاز به حداقل 100 میلیارد تومان بودجه دارد.

او افزود: از معاون محترم وزیر کشور به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخواست می‌کنیم در اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران کشور درخواست تأمین اعتبار این طرح را به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارائه دهد زیرا به نظر نمی‌رسد موضوعی مهم‌تر از نجات جان انسان‌ها وجود داشته باشد.

سلیمی با اشاره به این‌که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکنون یک میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده است، گفت: آموزش، تجهیزات و تأمین مالی از بخش‌های مختلف این طرح است که عمده هزینه کرد سازمان تاکنون در خصوص برنامه‌های آموزشی تئوری و عملی، خرید تجهیزات برای آموزش دو تیم اینساراک در ایران است؛ اما برای تهیه تجهیزات این دو تیم 5 میلیون یورو بودجه نیاز داریم. ضمن این‌که سیاست داخلی سازمان برای خرید تجهیزات در راستای کمک به تیم‌های اینساراک است.

او با اشاره به این‌که سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای تأمین مالی از طریق ارتباط با وزارت امور خارجه، اتحادیه اروپا و شرکت ZRK اتریش به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اینساراک در دنیا مذاکره و گفت‌وگوهایی داشته است، اظهار کرد: پس از برجام حدود 19 میلیون یورو برای امور بشردوستانه از سوی اتحادیه اروپا اختصاص یافت که تاکنون تنها 2 و نیم میلیون یورو از این مبلغ دریافت شده است. لذا در حال حاضر این امکان راداریم از طریق رایزنی با وزارت امور خارجه مبلغ موردنیاز را برای خرید تجهیزات دو تیم اینساراک ایران تهیه کنیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: مراحل ایجاد اینساراک بر اساس ساختار مدیریت ملی هر کشور 7 مرحله دارد که ایران تاکنون 5 مرحله را به نتیجه رسانده است. دو مرحله باقیمانده شامل دریافت تأییدیه‌های بین‌المللی است که سازمان مدیریت بحران کشور با دبیرخانه اینساراک در ژنو باید مکاتبه کند و درخواست عضویت دهد. با طی کردن این دو مرحله ایران سی و دومین کشوری است که عضو اینساراک می‌شود.

معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ادامه تأکید کرد: قطعا تیم‌های اینساراک ایران در آینده این قابلیت رادارند که تیم‌های بیشتری را در کشور آموزش دهند. در این صورت در حوزه آموزش تیم‌های اینساراک در ایران مستقل می‌شویم و بدون کمک کشورهای خارجی می‌توانیم تیم‌های جست‌وجو و نجات بین‌المللی داشته باشیم. از سوی دیگر با توجه به حادثه‌خیز بودن ایران نیاز است تعداد تیم‌های اینساراک به‌مرور بیشتر شود تا در 72 ساعت ابتدایی تعداد افراد بیشتری را نجات دهیم.

در ادامه دکتر مهدی زارع، مدیر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص دو تیم اینساراک تاکنون در خصوص برنامه‌های سال آتی برای این تیم‌ها گفت: ارائه آموزش تخصصی اقدامات اولیه و پیش بیمارستانی مصدومین ناشی از آوار، ارائه آموزش تخصصی آنلاین جست‌وجو و نجات شهری توسط مربیان ZRK، تشکیل و ساماندهی واحدهای پزشکی اضطراری تیم‌های جست‌وجو و نجات بیمارستان صحرایی موسوم به EMT، ارائه آموزش زبان انگلیسی به این افراد و پیگیری برای دریافت کمک‌های بین‌المللی ازجمله اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای تیم‌های اینساراک ایران در سال آتی است.

زارع همچنین به ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص چرخه ظرفیت‌سازی تشکیل و سازمان‌دهی تیم‌های بین‌المللی جست‌وجو و نجات شهری در ایران پرداخت.

اعلام آمادگی هلال‌احمر استان تهران برای ارائه آموزش‌های پزشکی به تیم‌های اینساراک

ابـراهـیـم تـاجـیـک نـوری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان تهران بابیان این‌که با توجه به شرایط کرونا تصور نمی‌کردیم بتوانیم طرح اینساراک را در کشور تا مرحله فعلی پیش ببریم، عنوان کرد: خوشبختانه هسته اولیه این تیم‌ها و این پروژه به‌خوبی بناشده است؛ اما ذکر یک نکته ضروری است که با توجه به تجربه‌های بین‌المللی هلال‌احمر پیشنهاد می‌کنیم به مرحله بازسازی باید توجه بیشتری شود.

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با برگزاری نشست‌های دوره‌ای و ارائه گزارش عملکرد می‌توان به‌گونه‌ای اقدام کرد که این گروه‌ها از هسته ابتدایی فعالیت خود خارج نشوند.

او افزود: همچنین با برگزاری مانورهای تخصصی با حضور گروه‌ها و سازمان‌های تخصصی می‌توان در فضایی مشترک به تبادل آموزش‌ها و اطلاعات پرداخت.

تاجیک نوری در ادامه با اشاره به برنامه‌های هلال‌احمر استان تهران برای کمک به تکمیل تجهیزات عنوان کرد: تلاش ما این است که بخش عمده‌ای از بودجه تخصیصی خود را به این طرح اختصاص دهیم و خرید تجهیزات خود را نیز با توجه به استانداردهای اینساراک پیش ببریم.

او با انتقاد نسبت به این‌که مسئولان همچنان ضرورت وجود تیم‌هایی همانند اینساراک را با توجه به شرایط کشور درک نکرده‌اند، گفت: شیوه رفتار مسئولان هنگام وقوع حتی کوچک‌ترین حوادث نشان می‌دهد تفکر تصمیم گیران هنوز در فاز مقابله است و تمایلی به حوزه پیشگیری و مواجه ندارند. شاید بهتر باشد با برگزاری یک مانور و نمایش حضور فیزیکی تیم‌های اینساراک تصویر واضح‌تری از ضرورت توسعه این تیم‌ها برای مسئولت ایجاد شود.

تاجیک نوری همچنین با اعلام آمادگی هلال‌احمر استان تهران برای ارائه آموزش‌های پزشکی به تیم‌های اینساراک گفت: باوجوداینکه قانون وظیفه‌ای در این خصوص برای هلال‌احمر تعیین نکرده است اما ما دارای 3 تیپ تیم بیمارستانی است که امکان همکاری در این حوزه را برای فراهم می‌کند.

اعلام آمادگی آتش‌نشانی برای انتقال تجربیات به اینساراک و تأمین مکان آموزشی

همچنین محمد تنها نماینده سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران بابیان اینکه تیم‌های اینساراک باید همانند تیم‌های آتش‌نشانی همواره آماده باشند و تجهیزات آن‌ها هرروز بررسی شود، گفت: باهدف روشن کردن چشم‌اندازها بهتر است دستورالعمل اجرایی عملکرد برای قبل، حین و پس از بحران برای تیم های اینساراک تدوین شود.

تنها خاطرنشان کرد: آتش‌نشانی این آمادگی را دارد که در تأمین فضای آموزشی در کنار تیم‌های اینساراک باشد و مکان موردنظر را از زیرساخت‌های خود در اختیار این افراد قرار دهد همچنین با توجه به تنوع تجربیات تیم‌های آتش‌نشانی این آمادگی راداریم که تجربیات خود را به این افراد انتقال دهیم.

اجرای 6 برنامه آموزشی برای تیم‌های اینساراک در سال آتی

در ادامه امیرحسین برمکی دفتر هماهنگی انور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در ایران با اشاره به این‌که شیوع ویروس کرونا امکان سفر مربیان خارجی را برای آموزش تیم‌های اینساراک در ایران منتفی کرد، گفت: برای سال آتی در نظر داریم دوره‌های برگزاری را برای تیم‌ها تشکیل دهیم و درصورتی‌که این مربیان امکان حضور نداشتند، دوره‌های آموزشی مرحله‌به‌مرحله مستندسازی شده و برای مشاوران خارجی ارسال می‌شود تا با استانداردهای خود تطابق دهند. بر این اساس برای سال 1400 حداقل 6 برنامه آموزشی داریم که برگزاری این دوره‌ها نیاز به بودجه‌های سنگین دارد.

او تأکید کرد: به نظر می‌رسد که سازمان بحران کشور می‌تواند برای تأمین این بودجه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور مذاکره کند. از سوی دیگر پیگیری‌ها با وزارت امور خارجه برای تأمین کمک‌ها و بودجه‌های بین‌المللی به‌ویژه از فرصت مالی 19 هزار میلیارد یورویی که پس از برجام فراهم شد اما تنها از بخش اندکی از آن استفاده‌شده است باید ادامه یابد.

برمکی افزود: بدون شک دریافت این بودجه نیاز به نگارش یک پروپوزال خوب و قوی دارد تا بتوانیم حداقل 3 تا 4 هزار میلیارد یورو از این مبلغ را تأمین کنیم اما این اقدام نیز خود نیاز به بودجه دارد. لذا پیشنهاد می‌شود هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل سهم خود را برای آموزش این تیم‌ها پرداخت کنند به‌ویژه سازمان مدیریت بحران کشور که از ردیف بندهای اضطراری خود می‌تواند این بودجه را فراهم کند، زیرا تا این مرحله تنها شهرداری هزینه کرده است.

گفتنی است در پایان، مراسم تقدیر از مربیان منتخب تیم‌های اینساراک برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha