کد خبر: بچه‌های-رسوبی،-بلافاصله-بعد-از-18سالگی
۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸

خبرگزاری سلامت: خانواده‌ها بهترین زمان سرپرستی بچه‌های بهزیستی را در سنین یک تا سه سالگی می‌دانند و در صورتی که شانس با کودکی یار باشد از بهزیستی خارج می‌شود و در کانون گرم خانواده جدید روزگار می‌گذارند و اجباری برای طی کردن روزها و شب های تکراری و بدون تنوع ندارد؛ در غیر این صورت آنجا رسوب می‌کند.

زمانی که این بچه‌ها بدون هیچ تکیه گاه، پشتوانه و پناهی بعد از 18سالگی وارد اجتماعی بزرگتر از بهزیستی می‌شوند، به طور طبیعی در معرض ابتلا به انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی قرار خواهند گرفت. با توجه به این مسائل از حدود 5 الی 6ماه اخیر توسط سازمان بهزیستی کشور به تمامی مراکز زیرمجموعه بخش نامه‌ای اعلام شده که بچه‌های بهزیستی بلافاصله بعد از 18سالگی از این سازمان ترخیص نشوند. به این منظور افراد نیازمند تقویت روحی، بنیه و اجتماع پذیری که توسط مددکاران، روانشناسان و تیم کارشناسی شناسایی شوند مدت بیشتری در مراکز شبه خانواده نگهداری خواهند شد و بعد از مدتی با کسب آمادگی‌های لازم وارد اجتماع می‌شوند. از طرفی دیگر افرادی که دارای توانمندی‌های لازم و اجتماع پذیری باشند نیازی نیست که بیش از 18سالگی نگهداری شوند.

بر اساس این گزارش، دکر انوشیروان محسنی بندپی می‌گوید: در حال حاضر تا زمانی که اطمینان حاصل نشود با گذشت 18سال فرد برای خروج از مراکز شبه خانواده به چه درجه ‌ی از ارتقای روحیه و اجتماع پذیری رسیده است نسبت به ترخیص آن اقدام نمی‌شود. در این خصوص طی5الی 6 ماه اخیر بخش نامه‌ای به تمام مراکز اعلام کردیم که به طور حتم باید این اطمینان و اعتماد ایجاد شود تا نسبت به ترخیص آنها اقدامات لازم انجام شود.
ما می ‌واهیم بچه ها بهزیستی را بعد از 18 سال  طی یکی دو سال در مراکزی نگه داریم تا یک مرتبه از شبه خانواده وارد یک اجتماع بزرگ نشوند و به تدریج بتوانند خود را با محیط‌های اجتماعی وفق دهند، خوشبختانه بسیاری از خیرین در این راستا با ما همکاری‌های خوبی دارند تا نسبت به حرفه آموزی، اجتماع پذیری و ارتقای روحی روانی اقدامات لازم به این منظور صورت گیرد که فرد یک مرتبه از یک محیط کوچک وارد محیط بزرگی نشود و در تبع آن در معرض انواع و اقسام معضلات و مشکلات قرار نگیرد.

وی در ادامه سخنان خود این گونه عنوان می‌کند که وقتی فردی در کانون گرم خانواده رشد نیافته، در محیط‌های اجتماعی حضور نداشته، به طور مستقیم در مراکز شبه خانواده بوده و به تحصیل می‌پرداخته در دنیای کوچکی روزگار گذرانده؛ بنابراین به طور قطع در صورتی که وارد یک دنیای بزرگتر به نان اجتماع شود نیز امکان دارد در معرض ابتلا به برخی از آسیب‌های اجتماعی قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس تجربیات اثبات شده افرادی که در بهزیستی نگهداری می‌شوند باید از مراحلی با عنوان بین راهی و ترخیص‌های موفق عبور کنند و بلافاصله بعد از 18سالگی ترخیص نشوند؛ حال آن که با توجه به معضلات و آسیب‌هایی که در مسیر این افراد وجود دارد ما خلأ چنین موضوعی یعنی ترخیص بلافاصله بعد از 18سالگی را احساس کردیم و محققین بر اساس جمع بندی به این نتیجه رسیدند که بچه‌های بهزیستی نباید به طور حتم بلافاصله بعد از 18سالگی به حال خود رها شوند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha