کد خبر: بیماران-کرونایی-چه-تغذیه‌ای-داشته-باش
۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴
بیماران کرونایی چه تغذیه‌ای داشته باشند؟

به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزاری سلامت، ولید دنده‌بر؛ متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب برای بیماران کرونایی گفت: ویروس کرونا ناشناخته و چند چهره است و در بیماران مختلف علائم متفاوتی را نشان می‌دهد؛ تعداد از بیماران دچار کاهش وزن شدند، در برخی از آنها سرفه‌های خشک ادامه‌دار شد، بعضی با خستگی، سردرد و کلافگی بعد از کرونا مواجه شدند. تجربه علمی ثابت کرده است که بعد از هر بیماری انسان به برخی از پروتئین‌ها نیازمند است. پروتئین‌ها وارد مدار آنزیم‌سازی، هورمون‌سازی و تولید گلبول‌های ایمنی می‌شوند. توصیه می‌کنیم مبتلایان به کرونا حتی اگر حجم غذایی که می‌خورند هم کم بود اما پر پروتئین باشد. مانند استفاده از مرغ، کشک، مغزها مانند مغز گردو و پسته و غیره که درصد پروتئین بالایی دارند و به بدن فرد مبتلا برای تولید پروتئین‌های مورد نیاز کمک می‌کنند.

او افزود: مورد بعدی که توصیه می‌شود استفاده از ویتامین ث است. این ویتامین به شکل طبیعی و غیرصنعتی تاثیر بسیاری در متابولیسم و ساخت و ساز ایمنی انسان دارد. در فصلی هستیم که لیموترش فراوان وجود دارد و راحت قابل تهیه‌کردن است. توصیه می‌کنیم افراد یک لیوان یا یک دوم لیوان آب ولرم و یک قاشق مربا خوری عسل و آب یک لیمو ترش را ترکیب کنند و روزی دو تا سه بار مصرف نمایند. این خود ترمیم کننده‌ای قوی برای سلول‌های آسیب‌دیده ریوی و خونی در اثر ویروس کرونا است. این‌ها بهترین اقدامات برای افرادی است که دوران نقاهت بیماری کرونا را سپری می‌کنند. دوران نقاهت بعد از کرونا زمان‌بر است و افراد باید صبور باشند، کلافه نشوند و به روند استفاده از مایعات ادامه بدهند.

دنده‌بر تاکید کرد: ما در فصل تابستان هستیم که پر از میوه‌های تازه و سالم است و این بیماران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین این که تصور کنند می‌توانند به یک‌باره به حالت قبلی بازگردند اشتباه است. تا مدتی بعد از کرونا تغذیه مختل و اشتها کم می‌شود اما به مرور و با روندی آهسته و افزایش تعداد وعده‌ها می‌توانند سلامتی خود را بازیابند.

او در خصوص مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها توضیح داد: ما متخصصان تغذیه خیلی توصیه به استفاده از مکمل‌ها نمی‌کنیم. ریز مغذی‌های موجود در غذاها خود منابعی عالی هستند. حبوبات هم جز مواردی هستند که درصد پروتئین بالایی دارند.

بیمارستان‌های خیریه با افزایش تعداد مراجعات و کرونا و تعرفه‌های  وزارت بهداشت توان سرپا ایستادن را ندارند

رئیس بیمارستان خیریه صدیقه زهرا در زمینه خدمات این بیمارستان در دوران کرونا، توضیح داد: بیمارستان خیریه صدیقه زهرا سومین بیمارستان شهرستان ری و تنها بیمارستان منطقه دولت آباد و اطراف آن است. از زمانی که وزارت بهداشت برای پذیرش بیماران کرونایی اعلام رسمیت داد ما هم از پنجم اسفندماه به دلیل افزایش مراجعات در این منطقه ستاد کرونایی در داخل بیمارستان تشکیل دادیم و خط پذیرش جداگانه و دور از دسترس سایر مراجعین به وجود آوردیم. در این مدت یک سوم تا دو سوم تخت‌های بیمارستان را برای این منظور نگه داشته‌ایم گاهی تعداد مراجعات افزایش پیدا می‌کرد و ما دو سوم از ظرفیت تخت‌های بیمارستان را در اختیار بیماران کرونا قرار می‌دادیم. در روزهایی هم که مراجعات کم بود فقط ظرفیت آی سیو را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم. از خرداد ماه تعداد مراجعین کم شد و فقط مراجعات سرپایی داشتیم.

 

او ادامه داد: کاری که هر سال انجام می‌دهیم این است که به خادمان هیئت‌های عزاداری و حسینیه‌هایی که در این محله وجود دارند در ماه محرم خدمات رایگان ارائه می‌دهیم. با توجه به شرایط به وجود آمده قشر مستضعف ما نیاز به مساعدت دارند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خیریه مناطقی هستند که خیرین می‌توانند با حمایت از آن‌ها بار بزرگی از دوش مردم محروم، کم بضاعت و ناتوان بردارند. در شرایطی که تورم چند برابر شده و گرانی‌ها وجود دارد بیمارستان‌های خیریه با افزایش تعداد مراجعات  کرونا و تعرفه‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت توان سرپا ایستادن را ندارند و این شرایط با کمک خیرین بهبود می‌یابد. اگر عزیزانی که نظر داشتند که هرسال غذا بدهند امسال این نظرها را در قالب مددکاری‌های بیمارستان‌های خیریه به بیماران کم بضاعت اختصاص بدهند، درد بزرگی از مردم دوا می‌شود به خصوص مردمی که حداقل حقوق را هم ندارد.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha