کد خبر: بیماری-هپاتیتa-چه-علائمی-دارد؟
۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۴۵
بیماری هپاتیتA چه علائمی دارد؟

دکتر سارا افضل‌زاده فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری هپاتیت A بیان کرد: هپاتیت هم یک نوع بیماری عفونی ویروس است.

وی افزود: هپاتیت Aیک بیماری ویروسی است که راه انتقال آن از طریق دهان و مدفوع است. این بیماری بیشتر از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: هپاتیت Aبرخلاف هپاتیت B و C که در جامعه معروف شدند و از طریق خون منتقل می شوند؛ از طریق خوردن غذاهای آلوده و آب منتقل می شود.

دکتر افضل زاده ادامه داد: این نوع هپاتیت به صورت حاد است؛ یعنی بیمار بعد از گذراندن یک دوره بروز بیماری در داخل بدن دچار علائم زردی، درد شکم، تهوع، استفراغ، بی‌حالی، تب، ضعف و کاهش اشتها می شود.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به هپاتیتA دچار تهوع و استفراغ بسیار شدید می شوند، اظهار داشت: این بیماری با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: بیماری هپاتیتA در همه مدت زمانی که بیمار علائم دارد قابلیت واگیری هم دارد. اگر بیمار تهوع، استفراغ و یا اسهال شدید داشته باشد بیماری از این طریق می تواند به فرد دیگری منتقل شود.

دکتر افضل زاده گفت: این بیماری از طریق تنفس به فرد دیگری منتقل نمی شود اما اگر فردی با ترشحات بیمار تماس داشته باشد حتما بیماری به وی هم منتقل می‌شود. به طور مثال بیماری از طریق استفاده قاشق و ظرف مشترک قابل انتقال است.

وی با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت حادA در کشور ما شایع تر از سایر هپاتیت ها است، افزود: این بیماری بیشتر در فصل‌های تابستون و اوایل پاییز شایع می شود اما در دیگر فصل ها هم مشاهده می شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: بیماری هپاتیت حادA بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود و درمان آن هم حمایتی است.اکثر مریض های مبتلا به این بیماری بستری نمی شوند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha