کد خبر: خوزستان-را-تنها-نگذارید-دولت-جوابگوی-ا
۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
خوزستان را تنها نگذارید/ دولت جوابگوی اعتبارات گم شده باشد!
قاسم ساعدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره بحران سیل خوزستان اظهار کرد: متاسفانه وضعیت آب و فاضلاب استان خوزستان بویژه شهرستان اهواز و شهرهای جنوبی و جنوب غربی به یک چالش و بحران تبدیل شده و متاسفانه هر ساله با این چالش مواجه هستیم و مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود. وی ادامه داد: امسال برعکس سال های گذشته و صحبت های نجار، مسئول ستاد بحران کشور که گفته امسال وضعیت بدتر شده اتفاقا امسال میزان بارش ها کمتر بوده است و این همه بحران رخ داده است. ساعدی افزود: چندین سال است که با وزارت نیرو این موضوع را مطرح می کردیم که شبکه های فاضلاب استان خوزستان هم قدیمی و فرسوده هستند و هم اینکه متناسب با توسعه شهرها رشد نکرده و جوابگوی نیاز شهر نیست. ولی متاسفانه آقایان جدی نمی گیرند و به وعده وعید اکتفا می کنند. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مما عزمی را در دولت ندیدم که بخواهد مشکل خوزستان را جدی بگیرد و در این باور باشد که این معضل را حل کند و واقعا ما شرمنده مردم هستیم و به عنوان نماینده جوابی برای آنها نداریم. ما چندین بار به رئیس جمهور تذکر دادیم و طرح سوال از وزیر کردیم و تذکرات متعددی هم به وزرا دادیم و قول های زیادی می دهند اما عمل نمی وشد.

قطب انرژی کشور

وی تصریح کرد: خوزستان شاهرگ اقتصادی و میزبان صنایع مادر است و 85 انرژی کل کشور در آن قرار دارد و 17 درصد محصولات ایران را تولید می کند ولی متاسفانه به این استان با دید اهمال نگاه می بینند و این امر باعث شده که پنج میلیون نفر در این استان ناراحت باشند و نارضایتی مردم به اوج خود برسد. ساعدی با تاکید بر اینکه ما نمی دانیم که چرا این وضعیت وجود دارد؛ توضیح داد: وزارت نیرو با همه ادعایی که دارد و اعتباراتی که رئیس جمهور در توسعه شبکه ها و زیرساخت ها از آن حرف می زند خوزستان کجای این توسعه قرار دارد. ما نمی دانیم که خوزستان چه سهمی از توسعه ای که دولت درباره آن گزارش می دهد، دارد. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: از این بابت از یک طرف نگران کرونا و سلامت مردم هستیم و رعایت فاصله های اجتماعی و در خانه ماندن را به عنوان شعار همه مسئولان کشور و همه نخبه ها است که باید برای قطع زنجیره کرونا داده می شود ولی امروز خانه های مردم دچار سیلابی شده که مردم را بی پناه کرده است. وی اضافه کرد: مردم خوزستان انتظار دارند که دولت به جد ورود کند و دولت از من من کردن دست بکشد و مردم خیلی از ما جلوتر هستند و معنای این شعارها را می دانند و مردم خوزستان نیاز به شعار ندارند و می خواهند که دولت به جد ورود کند. گروه های جهادی و بسیج و سپاه وارد شده و از همه امکاناتشان برای کمک به مردم استفاده می کنند ولی تا کی باید مثل جنگ زده ها مردم را از این طرف به آن طرف ببریم. ساعدی اظهار کرد: همه ما می دانیم که این یک چالش و بحران است و چرا نباید برای حل این بحران تصمیم گیری نکند. نفت و گاز و فولاد و کشاورزی خوزستان خوب است ولی متاسفانه عزم برطرف کردن مشکلات خوزستان را نداریم و این بی انصافی از طرف مجریان وزارت نیرو است و باید جوابگوی مردم باشد و انتظار داشتیم که رئیس جمهور وزیر نیرو را ملزم و ملکف می کرد در بین مردم خوزستان حضور پیدا کند و چالش و آسیب شناسی و ابراز همدردی کند و کارگروه های عملیاتی اش را راه بیاندازند ولی متاسفانه اهمیتی به این موضوع نداند و این هم درد مردم را دو چندان کرده است.

بودجه های اختصاص یافته گم شده!

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی درباره بودجه هایی در سال های گذشته برای طرح فاضلاب استان اختصاص یافته ولی خبری از این بودجه ها نیست، گفت: عدم نظارت بر بودجه و اعتبارات باعث این اتفاقات شده است. اگر همه این اعتبارات مصوب و تامین شده حالا باید دنبال اعتبارات باشد که ببیند چه بلایی سر این اعتبارات آمده است. وی ادامه داد: ار بانک جهانی گرفته تا صندوق توسعه ملی بنابر دستور مقام معظم رهبری و اعتباراتی خود وزارت نیرو به طور سالانه به عنوان ردیف بودجه تخصیص می دهد کجاست؟ این دولت است که باید این موضوع جواب بدهد. چرا کسی درباره سرنوشت این اعتبارات پاسخ نمی دهد. ساعدی تصریح کرد: حتی اگر پالایشگاه های نفت حق آلایندگی و ارزش افزوده را به موقع می دادند خوزستان بهترین استان کشور می تواند باشد و این دولت است که باید این موضوع را پیگیری کند تا این اعتبارات از آنها بگیرد چرا نمی دهند؟ یعنی دود این همه صنایع و پالایشگاه ها و مشکلاتی که هست به ریه مردم ولی متاسفانه نفعش به سایر استان ها برود و این خلاف انصاف است. درست است که دوست نداریم محرومیتی برای کشور ایجاد شود ولی خوزستان استثناتر است و باید حق آلایندگی اش به موقع پرداخت شود و به اندازه ظرفیت ها و قابلیت هایش به آن اهمیت داده شود. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: همین اعتبارات 3 درصد نفت چرا به خوبی و اندازه کافی و برحسب قانون به خوزستان داده نمی شود و این اعتبارات را با اعتبارات جاری یکی می کنند و می گویند ما به خوزستان اعتبارات 3 درصد نفت را دادیم! اگر این اعتبارات در بودجه به خوزستان تخصیص نیافته آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهد که چرا اینگونه است. وی تاکید کرد: این قانونی است که باید اجرا شود و این را دولتمردان باید جواب بدهند چراکه آنها مسئول چالش ها و نارضایتی ها هستند و ما نمی دانیم که واقعا در دولت نسبت به خوزستان و خوزستانی ها می گذرد ولی امیدوارم که نگاه آنها تصحیح و شعارهایشان متاملانه تر باشد.

سیاست ها و برنامه های خلاف توسعه

ساعدی با بیان اینکه سیاست و برنامه ریزی دولت در توسعه شهرهای محروم اشتباه است، افزود: متاسفانه تا زماینکه­ این نگاه وجود دارد که باید بحرانی ایجاد شود تا در منطقه سرازیر شوند و کاری انجام دهند؛ دردی را دوا نمی کند و شاید نیاز باشد که هزینه های زیادی را صرف کرد ولی این موضوع نمی تواند کمکی به مردم کند. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: این نشان می دهد که قبل از وقوع حادثه علاج نمی کنیم و این نگاهی غیرعلمی و مدیریتی است. سهم هر استان متناسب با سهم زیرساختی آن باید به صورت سالانه تخصیص یابد. وی افزود: اینکه منتظر باشیم در گوشه ای اتفاق بیافتد تا بعد وارد عمل شویم علاج بعد از واقعه است و کمکی به کسی نمی کند؛ اینکه نمی شود ناراحتی، نارضایتی و بدبینی مردم را افزایش دهیم و بعد بخواهیم پول بدهیم و علاج واقعه کنیم. چرا باید اینگونه باشیم؟ ما کشوری هستیم که واقعا هم از بعد علمی افراد بسیار اندیشمند و با استعدادی داریم چرا باید به این مساله مثل جوامع ابتدایی نگاه کینم؟

ستاد بحران یعنی چه؟

ساعدی با انتقاد شدید از عملکرد ستاد بحران تصریح کرد: معنای ستاد بحران چیست؟ این است که باید با پیش بینی حوادث قبل از وقوع وارد عمل شوند و از بروز خسارات جلوگیری کنند ولی ستاد بحران ما برعکس شده است اول حادثه ایجاد می شود و مردم آسیب می بینند و بعد این ستاد وارد عمل می شود و این دردی دوا نمی کند و حقیقتا شاخصه خوبی برای قرن 21ام و نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران نیست. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز در همه بخش ها حرفی برای گفتن داریم و امروز این سوء مدیریت ها و نگاه های سطحی مدیریتی را نمی پذیریم ما امروز کشور مترقی و مقتدر هستیم و در منطقه حرفی برای گفتن داریم ولی در بحث مدیریت بحران و کسائل کشور ما یک کشور عقب افتاده ای هستیم. وی اظهار کرد: چندین سال نمایندگان استان خوزستان فریاد زدند که بحث فاضلاب این استان بحران است و باید به آن پرداخته شود ولی اینها تا مشکلی ایجاد نشود به داد مردم نمی رسند و متاسفانه نارضایتی مردم از این امر همین روند و دید دولت نسبت به این ماجرا است.

جبران خسارت ها و دولت

ساعدی درباره میزان خسارت های وارده به مردم توضیح داد: این دولت است که باید در باره خسارت هایی که به مردم وارد شده است پاسخگو باشد و آنها را تامین کند. چرا این دولت هزینه هایش را دوچندان می کند؟ اگر همین خسارت هایی که شاید آدر اینده به مردم پرداخت خواهد کرد را هزینه بهسازی شهر می کردند امروز جلوی خسارت های میلیاردی را می گرفتند. وی ادامه داد: نشست شبکه آب، تخریب آسفالت و نشست خیابان، از بین رفتن خطوط مخابراتی و گاز و ... آثار سیل و آبگرفتگی ها است که بعدا ظاهر می شوند و مشکلات جدی تری بوجود خواهد آمد. یعنی به جای اینکه خرج را در جایی به نام فاضلاب انجام بدهند حالا باید چندین برابر هزینه را خرج آسیب هایی از شهر کند که قابل پیشگیری بوده است. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به شدت از لحاظ روحی و روانی ضربه جدی ای خوردند که غیرقابل جبران است.

ماه های آخر دولت

ساعدی اضافه کرد: درست است که دولت در ماه های آخر کاری خود قرار دارد ولی انتظار داریم دولت وجدان کاری داشته باشد و قبل از رفتن دل مردم خوزستان را شاد کند و آنها را تنها نگذارد. وی ادامه داد: رئیس جمهور و تیم اجرایی دولت اهل کجا هستند؟ باید تا لحظه آخر به مردم خدمت کنند و نباید بی تفاوت باشند و این خلاف اخلاق و شان مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی است.

گفتگو از محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha