کد خبر: رابطه-کرونا-و-تشنج
۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶
کرونا می‌تواند باعث تشنج شود!

حسین دلاور کسمایی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت تشنج‌های طولانی در بعضی از بیماران مبتلا به کووید 19، گفت: کرونا می‌تواند باعث تشنج در بیماران شود اما اینکه مکانیسم تشنج چیست، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه چند مکانیسم در مورد تشنج‌های ناشی از کرونا مطرح شده که یکی از آنها درگیر شدن مستقیم ویروس با مغز است، افزود: دومین موضوع درگیر شدن ویروس به طور ایمونولوژیک است، یعنی ویروس روی آنتی بادی درست شده در بدن اثر می‌گذارد و آنتی بادی هم با اثرگذاری روی مغز باعث تشنج بیمار می‌شود. ایمونولوژیک در اصطلاح پزشکی به معنای فعال شدن بدن علیه خود است.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: تشنج در موارد متعددی گزارش شده اما علت دقیق آن هنوز معلوم نیست و باید در مورد آن بررسی و مطالعات زیادی انجام شود.

دلاور کسمایی با بیان اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به کووید 19 درگیر مشکلات عصبی هستند، اظهار کرد: علائم عصبی بسیاری از بیماران کرونایی گذرا است و این بیماران بعد از گذشت زمان بهبود پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از علائم هم به مریض آسیب‌های دائمی وارد می‌کند که این علائم بسیار مصیبت بار و نگران کننده است.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه سردرد، گیجی و منگی، درد عضله و بی خوابی از علائم عصبی بسیاری از بیماران مبتلا شده به کووید 19 است، گفت: بیماران مبتلا به کرونا در فاز حاد بیماری از این علائم بسیار شکایت دارند.

 

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha