کد خبر: روغن-پنبه-دانه‌-و-فواید-استفاده-از-آن-چ
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴
خواص روغن پنبه دانه برای سلامتی

روغن پنبه دانه

روغن پنبه دانه (Fenugreek) دارای ویژگی‌های مثبت فراوانی است به طوری که موسسه غذا و داروی آمریکا از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی بدون نسخه یاد می‌کند. بررسی‌های زیادی بر روی روغن دانه‌های پنبه انجام شده که نتایج بیشتر آنها نشان می‌دهد این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع و تک زنجیره‌ای می‌باشد. جالب است بدانید شواهد به دست آمده از معابد آزتک ها نشان می‌دهد که این روغن برای قرن‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین داروهای گیاهی در آمریکای مرکزی محسوب می ‌شده است. روغن پنبه دانه یک روغن نباتی متداول است که از دانه های پنبه دانه گرفته می شود. یک بذر پنبه ای کامل حاوی 15 تا 20 درصد روغن است. روغن پنبه باید برای تصفیه گوسیپول تصفیه شود. این سم طبیعی که به وجود می آید رنگ زرد آن را به روغن می دهد و گیاه را از حشرات محافظت می کند. از روغن پنبه دانه تصفیه نشده بعضا بعنوان سموم دفع آفات استفاده می شود.

خواص روغن پنبه دانه

مانند زیتون یا آفتاب گردان، پنبه دانه هم غنی از چربی اشباع نشده است که می تواند به کاهش LDL کلسترول "بد" و افزایش HDL کلسترول "خوب" کمک کند. اما همچنین دارای چربی اشباع زیاد است که تاثیر متضادی بر کلسترول دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. این محصول به دلیل توانایی افزایش عمر مفید، معمولاً در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. برخی از این محصولات عبارتند از:
  • چیپس سیب زمینی
  • کوکی ها و کراکرها
  • مارگارین
  • سس مایونز
  • سس سالاد
در این قسمت به بررسی برخی از خواص  روغن پنبه دانه می پردازیم. خواص روغن پنبه دانه

تقویت حواس شناختی با روغن پنبه دانه

از جمله خواص بی نظیر و منحصر به فرد این روغن می‌توان به تقویت حواس شناختی اشاره کرد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در روغن دانه‌های پنبه اسیدهای چرب غیر اشباع و تک زنجیره‌ای وجود دارد. دانشمندان باور دارند که این اسیدها قادر هستند به افزایش قدرت شناختی و کاهش بیماری‌های نورولوژیک کمک کنند. از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به موارد خطرناکی مانند آلزایمر، زوال عقل و بیماری پارکینسون اشاره کرد. اگر شما از روغن طبیعی پنبه استفاده کنید، می‌توانید التهاب را در مسیر عصبی کاهش دهید و از رسوب پلاکت بتا آمیلوئید جلوگیری کنید، که این موضوع تأثیر مثبتی بر روی حواس شناختی دارد.

جلوگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان است که بیشتر در آقایان اتفاق می افتد. یکی از موادی که می‌تواند به شما در پیشگیری از این بیماری کمک کند، روغن دانه‌های پنبه می‌باشد. دانشمندان اعتقاد دارند که در این روغن سطوح قابل توجه از آنتی اکسیدان ها وجود دارند که قادر هستند از جهش‌های سلولی در پروستات جلوگیری کنند. علاوه بر این، نتایج به دست آمده توسط دانشمندان دانشگاه پزشکی استانبول ترکیه نشان می‌دهد که ترکیبات این روغن در کاهش اندازه تومورها نیز نقش دارند.

تقویت سلامت پوست

پوست وسیع‌ترین اندام بدن است که باید در حفظ سلامت آن کوشا باشیم چرا که این عضو در معرض بیشترین میزان آلودگی‌ها و مواد بیماری زا قرار دارد. استفاده موضعی از این روغن به دلیل منابع غنی ویتامین E و آنتی اکسیدان های موجود در آن قادر است به سلامت پوست شما کمک کند. استفاده از این روغن می‌تواند خشکی پوست را از بین برده، ظاهر آن را بهبود دهد و از پیری زودرس جلوگیری کند. با حذف استرس اکسیداتیو در پوست، این روغن قادر است ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها را به حداقل برساند و حتی به زدودن ضایعات و زخم‌ها منجر شود.

کاهش التهاب

اسیدهای تک زنجیره‌ای که در روغن دانه‌های پنبه وجود دارند به عنوان یکی از قوی‌ترین مواد ضد التهابی شناخته می‌شوند. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که از التهاب به عنوان یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های مزمن یاد می‌شود. به همین دلیل، از این روغن می‌توان در کاهش علائم بیماری‌هایی مانند آرتریت و آرتروز استفاده کرد. از این دو بیماری به عنوان شایع‌ترین مشکلات مفصلی یاد می‌شود به طوری که بیش از 30 درصد افراد در کهنسالی به آنها مبتلا می‌شوند. علاوه بر این، این خاصیت به شما در مقابله با سرطان پوست نیز کمک می‌کند.

بهبود سلامت قلب

در این مورد آزمایش‌های فراوانی انجام شده است که نتایج اکثر آنها نشان می‌دهد این روغن می‌تواند به صورت مؤثری کلسترول را کاهش بدهد. دانشمندان باور دارند که این موضوع به دلیل حجم بالای اسیدهای چرب غیر اشباع و تک زنجیره‌ای موجود در این روغن مانند گاما لینولنیک می‌باشد. همان طور که می دانید کلسترول یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر روی سلامت قلب تأثیر دارد به طوری که کاهش آن می‌تواند شما را در مقابل مشکلات خطرناکی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شراین در امان نگه دارد.

روغن پنبه دانه برای کاهش فشار خون

منظور از فشار خون میزان خونی است که از قلب به تمام قسمت های بدن در داخل رگ ها در گردش است. زمانی که فشار خون خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، قلب با مشکلاتی مواجه میشود. لذا توصیه میشود چربی های غیراشبا شده را در رزیم غذایی خود بگنجانید. روغن پنبه دانه به تعیین سطح تعادلی فشار خون کمک میکند. بنابر این قلب همیشه از خطرافزایش یا کاهش فشار خون در امان خواهد بود. روغن پنبه دانه و سرطان

روغن پنبه دانه و سرطان

سرطان پروستات جزو رایج ترین سرطان هاست که سالانه جان هزاران مرد را میگیرد. وقتی سلول های سرطانی به وجود می آیند در صورتی که به آنها رسیدگی نشود به سرعت شروع به تکثیر کرده وباعث سرطان پروستات میشوند. مواد غذایی طبیعی زیادی وجود دارند که میتوانند به جلوگیری از رشد این سلول های سرطانی کمک کنند. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان هاست و قادر است رشد سلول های سرطانی و خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.

درمان زخم ها

روغن پنبه دانه حاوی لیتولیک اسید و انتی اکسیدان هایی مثل ویتامین ای است که میتوان از آن برای درمان زخم یا تسریع روند بهبود آنها بهره برد. از آنجایی که پوست در مقابل برش، خراش و کبودی حساس است بهره بردن از این روغن در چنیین مواقعی ممکن است ضروری باشد. شما میتوانید آن را به تنهایی به صورت موضعی و یا همراه با روغن نارگیل استفاده کنید. گفتنی است که مصرف مکرر این روغن ممکن است کاملا جای زخم ایجاد شده را از بین ببرد.

بهبود عملکرد مغز

مغز برای سایر سایر قسمت های بدن باید به درستی عمل کند. مصرف مکرر روغن پنبه دانه تاثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی دارد. این روغن گیاهی طبیعی نه تنها التهاب را میکاهد بلکه باعث به حداقل رساندن تورم در مسیر نورون ها و جلوگیری از ایجاد پلاک میشود. بنابر این مغز فعال میماند.

افزایش ایمنی بدن

روغن پنبه دانه به دلیل مواد حاوی آن از جمله ویتامین ای یک آنتی اکسیدان محسوب میشود که قادر است ایمنی بدن را افزایش و خطر ابتلا به بیماری های واگیر را کاهش دهد. پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روغن ساسافراس “ روغن ساسافراس و کاهش فشار خون ” را مطالعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    بسیار جالب و عالی بود استفاده کردیم ممنون