کد خبر: شام-را-زودتر-بخورید-تا-این-اتفاقات-رخ-ده
۴ تیر ۱۳۹۹،‏ ۱۳:۱۳
شام را زودتر بخورید تا این اتفاقات رخ دهند!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن وعده غذایی شام دیر هنگام می‌تواند بدون در نظر گرفتن کالری، باعث افزایش وزن و قند خون بالا شود. خوردن شام ساعت 6 بعد از ظهر به جای 10 شب ممکن است بر قند خون و توانایی سوزاندن چربی تأثیر بگذارد.

خوردن وعده غذایی شام در ساعات زودتر می‌تواند به شما در سوزاندن چربی و کاهش قند خون کمک کند. با این مقاله از Healthline با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

زودتر شام بخورید تا چربی بیش‌تری بسوزانید!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن یک شام دیر هنگام می‌تواند بدون در نظر گرفتن کالری، باعث افزایش وزن و قند خون بالا شود. خوردن شام ساعت 6 بعد از ظهر به جای 10 شب ممکن است بر قند خون و توانایی سوزاندن چربی تأثیر بگذارد. وعده غذایی شام دیروقت عقل متعارف این است که کالری کالری است، مهم نیست چه زمانی آن را بخورید و افزایش وزن ناشی از خوردن کالری بیشتر از آنچه مصرف می‌کنید ایجاد می‌شود. متخصصان تغذیه این کالری را از شام خارج کرده و تئوری کنترل وزن را از آن خارج می‌کنند.

اما ممکن است به همین سادگی نباشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زمانی که غذا می‌خورید می‌تواند نقش مهمی در افزایش وزن داشته باشد.

دیر خوردن شام همراه با افزایش وزن است!

طبق مطالعه‌ای که در مجله جامعه غدد درون ریز و متابولیسم غدد درون ریز منتشر شده است. خوردن دیروقت شام به افزایش وزن و قند خون بالا منجر می‌شود، صرف نظر از این که وعده غذایی همان است که قبلاً می‌خوریدید. ما از تحقیقات دیگری آگاه بودیم که نشان می‌داد دیر خوردن غذا با چاقی همراه است و از آنجا که پیوند همان علل نیست، ما می‌خواستیم به این روش جدی تر نگاه کنیم. متخصصی توضیح داد، تیم تحقیقاتی می‌خواستند درک کنند که آیا خوردن دیروقت شام در واقع متابولیسم را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که باعث چاقی می‌شود.

وعده‌های غذایی مشابه، همان زمان خواب

تیم تحقیقاتی 20 داوطلب سالم (10 مرد و 10 زن) را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند که چگونه بدن آن‌ها در ساعت 10 بعد از ظهر به وقت شام  به جای ساعت پاسخ می‌شود . همه شرکت کنندگان در مطالعه همزمان به خواب رفتند: ساعت 11 بعد از ظهر. وعده غذایی یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهد که هنگام خوردن یک شام دیر وقت میزان قند خون بالاتر است و میزان چربی سوخته کمتر، حتی وقتی افراد همان غذا را می‌خورند. تأثیراتی که در داوطلبان سالم دیده ایم، ممکن است در افرادی که چاقی یا دیابت دارند، متابولیسم را به خطر بیاندازد ، ممکن است متفاوت باشد.

البته همه واکنش‌ها یکسان نیست

جالب ترین بخش این مطالعه این است که محققان دریافتند که هر کسی با خوردن دیروقت وعده‌های غذایی به همان روش واکنش نشان نمی‌دهد. متخصص این تحقیق گفت: بیشترین چیزی که من را شگفت‌زده کرد این بود که همه به یک اندازه آسیب پذیر نبودند.  در 2 هفته گذشته به الگوی فعالیت این افراد نگاه کردیم، افرادی که عادت داشتند زودتر بخوابند وقتی شام آن‌ها را دیروقت به آن‌ها دادیم، بدترین بازخورد را داشت. به گفته او، به نظر می رسد افرادی که شب‌زنده‌دار هستند که تا 2 یا 3 نیمه شب وعده‌های غذایی مصرف می‌کنند، از تغییر در وعده غذایی خود بی‌تأثیر هستند. این تحقیق متناسب با همه نیست؛ در متابولیسم افراد اختلافاتی وجود دارد که باعث می‌شود آن‌ها در مقابل دیر خوردن آسیب پذیر شوند یا آن‌ها را از بین نبرد.

یکی از مفصل‌ترین مطالعات در نوع خود درباره وعده غذایی

آن متخصص خاطرنشان كرد كه اين مطالعه نسبت به تحقيقات قبلي در مورد اين موضوع بسيار دقيق‌تر است. شرکت کنندگان ردیاب و نمونه برداری از خون داشتند، تحت آزمایش‌های خواب و اسکن‌های چربی بدن قرار گرفتند و برای اندازه گیری متابولیسم چربی، مواد غذایی حاوی نشانگرهای غیر واکنشی را خوردند.

افراد وقتی در آزمایشگاه حضور داشتند، نظارت بسیار شدیدی انجام دادند. این تیم گفتند: ما هر ساعت خون می‌کشیدیم، فعالیت‌های آن‌ها را انجام می‌دادیم و 2 هفته قبل از خواب تحت آزمایش قرار می‌گرفتیم. چربی آن‌ها را سوزانده یا اکسیده شدند.

یافته‌ها ممکن است به راهنمایی عادات وعده غذایی کمک کند!

لیزا K دیوالد، مدیر برنامه مرکز پیشگیری از چاقی و آموزش مک دونالد گفت: اگرچه این مطالعه با داوطلبان جوان و با وزن سالم انجام شده است، اما اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا عادات غذایی را هدایت کنید. دیوالد می‌افزاید: این یافته‌ها برای پیشگیری از بیماری قابل توجه است. این مطالعه یادآوری می‌کند که پرورش عادت‌های غذایی نه تنها به عوامل سنتی مانند محتوا و اندازه وعده غذایی، بلکه همچنین زمان وعده‌های غذایی نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی در راه را تحت تأثیر قرار دهد. شام سالم به گفته دیوالد، شام تاکنون بزرگترین وعده غذایی روزانه برای بیشتر بزرگسالان از نظر کالری است. وی توضیح داد که افراد مشغول معمولاً در خوردن صبحانه و ناهار عجله می‌کنند، که اغلب به معنی خوردن دیرتر و بیشتر از حد لازم است. این می‌تواند شما را برای یک وعده غذایی بزرگ در اواخر شب ترک کند، که با توجه به این مطالعه برجسته می‌تواند در برخی از مشکلات با گلوکز یا متابولیسم چربی، حتی در افراد جوان با وزن سالم به وجود بیاید.

 با تمام این مطالعات درباره وعده غذایی چه کار کنیم؟

اگر می‌دانید که دیر وقت در خانه خواهید بود، دویالد توصیه کرد که یک وعده کوچک پروتئین  مانند ماست یونانی که با آجیل مخلوط می شود، می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. وی گفت: این وعده غذایی کمی اشتها را مهار می‌کند تا اگر دیرتر از حد انتظار غذا بخورید، می‌تواند یک میان وعده به اندازه وعده غذایی باشد. انتخاب‌ها می‌تواند شامل خوردن یک سالاد کوچک با مرغ کبابی، نیمی از ساندویچ و میوه یا یک فنجان سوپ سبزیجات و یک لیوان شیر کم چرب باشد. دیوالد گفت: هدف این است که در صورت امکان بزرگترین وعده غذایی خود را در صبحانه یا ناهار میل کنید.

در پایان

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن یک شام دیر هنگام می‌تواند باعث افزایش وزن و بالا رفتن قند خون بدون در نظر گرفتن کالری شود. به گفته محققان، این شواهد محکم است که خوردن وعده غذایی دیرهنگام باعث افزایش وزن می‌شود حتی اگر کالری مصرفی را افزایش ندهید. کارشناسان می‌گویند، هنگام کار روزهای طولانی بهتر است بعد از ظهر یک میان وعده سالم میل کنید تا اشتهای خود را برای یک شام دیر وقت مهار کنید.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha