کد خبر: طرح-هر-مسجد-یک-پایگاه-سلامت-در-مشهد-اجر
۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محسن ذاکریان با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی این طرح ، تاکید بر در خانه ماندن بیماران کرونایی است، خاطر نشان کرد: در این طرح با بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت  مساجد و بسیج ، راهکارهای درمانی مناسب  به بیماران آموزش داده می شود علاوه براین زمینه مساعد برای ماندگاری بیماران در خانه نیز اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه خطر شیوع بیماری توسط فرد ناقل به سایرین در هفته اول حدود 6و 8 دهم درصد است، اظهارکرد: احتمال انتقال بیماری در هفته اول بیماری 4 برابر هفته دوم بیماری است از همین رو در خانه ماندن بیماران می تواند مانع بسیاری از اتفاقات ناخوشایند بعدی باشد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: در همین راستا مجموعه بسیج به عنوان بازوان اجرایی با دستورالعمل های مرتبط آشنا می شوند تا در مسیر بیمار یابی فعال محله محور، قرنطینه نمودن افراد علامت دار ، حمایت شغلی و عاطفی از بیماران و رسیدگی و تقویت جسمی و مشاوره پزشکی به بیماران حرکت کنند.

دکتر ذاکریان با بیان اینکه براساس ساختارهایی که در این طرح شکل می گیرد، تیم های محله محور در پایگاه های مساجد شکل می گیرند که تلفیقی از خواهران و برادران هستند و یک بسته حمایت تخصصی از بیماران با حضور پزشکان و پرستاران در سطح حوزه های بسیج را ساماندهی می کنند ، عنوان کرد: شناسایی بیماران با مکانیزهایی که وجود دارد شاید نقطه اصلی اجرای طرح باشد.

دکتر ذاکریان با اشاره به اینکه مراجعه حضوری به منازل در این طرح در مقاطع خاص انجام می شود اما بیشتر از سرکشی مقطعی باید زیر ساخت های لازم فراهم شود تا برای شناسایی بیماران نیاز به سرکشی خانه به خانه نباشد، ادامه داد: در قالب 4 فرآیند می توان به اطلاعات بیماران محله دسترسی پیدا کرد که از آن جمله می توان به بانک اطلاعاتی که در اختیار مراکز بهداشت است اشاره کرد که براساس پی سی آر مثبت، سی تی اسکن مثبت ریه اطلاعات بیماران به دست می اید ، علاوه براین درمانگاه های محلی نیز اطلاعات بیماران را ثبت می کنند .

وی ادامه داد: خود اظهاری بیماران و ظن بالینی پزشک مبنی بر وجود علایم دقیق این بیماری از دیگر روش های بیماریابی در سطح محله است که البته در سطح شهرهای بزرگ به دلیل سبک زندگی مردم با استفاده از تماس های تلفنی به سامانه 4030 و 191 نیز می توان بیماران کرونایی را شناسایی کرد.

دکتر ذاکریان با بیان اینکه تکیه اصلی این طرح بر روی رفع موانع در خانه ماندن بیماران است ، گفت: اکثر افراد بیمار تمایل زیادی برای در خانه ماندن دارند اما موانعی است که موجب می شود فرد نتواند در خانه بماند و مجبور می شود که برای انجام اموری به بیرون از منزل رفته و همین اتفاق زمینه انتقال بیماری را افزایش می دهد.

وی افزود: موانع شخصی مانند خرید مایحتاج منزل یکی از علل بیرون آمدن بیماران از منزل است که در همین راستا 600 هزار سالمند تنها شناسایی شدند که مجبور هستند در هر شرایطی برای تهیه مایحتاج به بیرون منزل مراجعه کنند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از بیماران نیز به دلیل مشکلات معیشتی نمی توانند در خانه بمانند که با در نظر گرفتن بسته های کمک معیشتی در این طرح سعی خواهد شد به این افراد نیز رسیدگی شود، عنوان کرد: برخی از بیماران نیز به دلیل موانع شغلی و عدم دریافت مرخصی استعلاجی مجبور به خارج شدن از منزل هستند.

وی عنوان کرد: ارائه خدمات پزشکی توسط پزشک معین بسیج جامعه پزشکی، ارائه خدمات پرستاری در درمانگاه های اطراف با استفاده از ظرفیت محلی و رسیدگی جسمی به بیماران در حوزه مشاوره تغذیه با تکیه بر مبانی علمی طب مدرن و طب سنتی و تهیه مواد غذایی مناسب برای بیماران نیازمند از دیگر ابعاد طرح هر مسجد یک سنگر سلامت است.

دکتر ذاکریان با بیان اینکه هر مسجد می تواند هزار خانوار پیرامون خود را پوشش دهد که در شرایط عود بیماری تقریبا 10 درصد مردم در ماه مبتلا به بیماری می شوند که رقمی حدود صد خانوار مبتلا در اطراف یک مسجد حضور دارند ، عنوان کرد: بنابراین در آن واحد 20 تا 25 خانوار باید تحت حمایت مسجد و بسیجیان قرار بگیرند که رسیدگی به امورات آنها کار سختی نیست چراکه 50 درصد این خانوارها فقط بی بضاعت هستند و نیاز به حمایت های معیشتی دارند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هماهنگی های لازم با سپاه استان ، روسای دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت انجام شده است، گفت: با حضور آیت الله علم الهدی نیز به صورت ویدئو کنفرانس ائمه جمعه شهرستانها با نحوه اجرای طرح اشنا شدند تا به زودی این طرح به مرحله اجرا برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha