کد خبر: عفونت-ناشی-از-تتو-یا-خالکوبی-چگونه-به-وج
۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳
عفونت ناشی از تتو یا خالکوبی چگونه به وجود می‌آید؟

دکتر سارا افضل‌زاده فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به عفونت ناشی از تتو اظهار کرد: این نوع عفونت به خاطر سوزن‌هایی است که برای تتو استفاده می شود.

وی افزود: اگر تتو در مکان هایی که بهداشتی نیستند، انجام شود و سوزن هم مشترک باشد، می‌تواند خطر انتقال ویروس ایدز و هپاتیت B و C را افزایش دهد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه در حال حاضر ویروس ایدز و هپاتیت B و C بسیار شایع هستند، گفت: اگر سوزن مشترک استفاده شود، ممکن است فرد دچار دیگر بیماری های میکروبی و ویروسی هم شود.

ایجاد سلولیت سطحی

دکتر افضل‌زاده در ادامه تاکید کرد: اگر سوزن های تتو آلوده باشند برخی میکروب ها می توانند باعث ایجاد سلولیت های سطحی شوند. انجام تتو به روش غیر بهداشتی باعث ابتلای فرد به بیماری های غیرقابل درمان مانند ایدز و انواع هپاتیت ها شود.

وی با اشاره به عفونت استاف بیان داشت: روی سطح پوست همه ی ما باکتری استاف به خصوص استافیلوکوک اورئوس به صورت کلونیزه وجود دارد و افرادی که تتو می کنند به پوست و مخاط آسیب میزنند.

باکتری استاف 

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: آسیب به پوست و مخاط باعث می شوند که باکتری های کلونیزه روی سطح پوست وارد پوست شوند و بیماری ایجاد کنند. شایع ترین علت سلولیت می تواند باکتری استاف باشد که روی سطح پوست همه وجود دارد.

دکتر افضل‌زاده عنوان داشت: از طریق سوزن تتو باکتری استاف وارد پوست می شود و سلولیت را ایجاد می کند. علائم سلولیت؛ تورم، گرمی، قرمزی و درد است. سلولیت اگر در ناحیه صورت و اطراف چشم باشد می‌تواند باعث عفونت شدید و خطرناکی شود که حتی منجر به بستری فرد هم شود.

وی گفت: اگر عفونت پیشرفت کند و وارد خون شود می تواند منجر به اسهال، کوفتگی عضلات و تشنگی شدید هم شود. حتی می تواند دیگر ارگان های بدن را هم درگیر کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha