کد خبر: علائم-خوابگردی-و-درمان-آن
۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۱
علائم و روش های درمان اختلال خوابگردی

خوابگردی علایم مختلفی دارد. اکثرا بدون اینکه چیزی متوجه شوند از رخت خواب بلند شده و دوباره به محل رخت خواب خود بر می گردند.

علائم خوابگردی

بر اساس DSMIV علائم خوابگردی عبارتند از : بیرون آمدن از رختخواب و راه رفتن در حین خواب مخصوصا در یک سوم اول خواب مهمترین علائم خوابگردی (Sleepwalking) است. در حین خوابگردی چهره شخص هیچ احساسی نداشته و اکثرا چشم‌ هایش خیره است. همچنین شخص خوابگرد نسبت به اقدام دیگران برای مکالمه با او بی‌تفاوت است و به دشواری می‌توان او را بیدار کرد. پس از بیداری، شخص نسبت به دوره اختلال دچار فراموشی است. منظور اینست که زمانی که خوابگرد بوده را اصلا یادش نمی آید. چندین دقیقه پس از بیداری، رفتار و فعالیت روانی شخص ممکنست دچار اختلال باشد. این اختلال موجب ناراحتی قابل ملاحظه بالینی و تخریب در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم خواهد شد.

 درمان

این اختلال روشهای مختلفی دارد. به نظر می‌رسد روان درمانگری موجب کاهش اختلال خوابگردی شده و برای کاهش سطح اضطراب مفید است. همچنین دارو درمانگری تقریبا در همه موارد برای خوابگردی و درمان آن نتیجه بخش خواهد بود. البته برخی هم درباره اقدام‌ های دارویی و عوارض جانبی آن دچار تردید هستند. یک روش درمان خوابگردی ، به شرط تجویز روانپزشک، مصرف آمی نپتین به مدت یک‌ماه و به مقدار یک قرص یا نصف قرص پیش از خواب است. در ماه دوم مصرف دارو نصف شده و بعد هم مصرف آن قطع می شود. همچنین باید بدانید که نباید این افراد را از خواب بیدار کرد. ولی باید مراقب باشید که جایی نیفتند یا اتفاقی برایشان نیفتد. خودشان بعد از مدت کوتاهی به رختخواب بر می گردند. علائم خوابگردی در موارد اندک، رد شدن از پنجره و یا افتادن در داخل اشیا و امثال اینها هم گزارش شده ‌است. برای خوابگردی و درمان آن هر شب یک ساعت معین بخوابید و هر روز سر یک ساعت معین از خواب بلند شوید. برای جلوگیری از خوابگردی سعی کنید هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید. البته بهتر است این ورزش کردن حداقل ۵ تا ۶ ساعت قبل خواب باشد. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. قهوه ، شکلات ، چای غیر گیاهی ، داروهای کم کننده اشتها و بعضی از مسکن ها همگی ممکنست موجب این مشکل شود. دمای اتاقتان باید مناسب باشد. یعنی نه گرم و نه سرد باشد. اگر به خواب نمیروید از رختخواب خارج شوید و سر خود را با کار هایی مثل مطالعه کردن و گوش دادن به موسیقی با تماشای تلوزیون گرم کنید.

3 گام جالب برای خوابگردی و درمان آن

اولین گام برای خوابگردی و درمان آن دارودرمانی و مشاوره با روانپزشک است. گام دوم برای خوابگردی و درمان آن مشاوره با مراقبین فرد خوابگرد است که باید آموزش ببینند که چگونه با فرد خوابگرد رفتار کنند. چون ممکنست حتی به سمت راه پله یا پنجره رفته و سقوط کنند. در گام سوم برای خوابگردی و درمان آن ، اقدامات در مورد خود فرد صورت می‌گیرد که با توجه به سن ابتلا متفاوت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha