کد خبر: مردم-مازندران-در-تاسوعا-و-عاشورا-حدود-ه
۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین زادگان، افزود: نیمی از خون اهدایی در طی این ۲ روز توسط اهداکننده مستمر خون بوده که به طور میانگین سالی ۲ بار اقدام به اهدای خون می کنند.

وی ۶۴ نفر از اهدا کنندگان را بار اولی توصیف کرد و گفت: امیدواریم با توجه کاهش حدود ۱۰ درصد مراجعه برای اهدای خون طی پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، با مشارکت مردم در پویش نذر اهدای خون طی ماه محرم و صفر، کمبود ذخیره خونی در استان جبران شود.

استاندار مازندران خطاب به مردم استان از آنها خواست که اهدای نذر خون حسینی تنها در تاسوعا و عاشورا خلاصه نشود و نذر خون حسینی تا اربعین در این استان ادامه دارد تا بتوان بیماران نیازمند به خود در بیمارستان ها را حمایت کرد.

حسین زادگان با بیان این که ۳۹ نفر از اهدا کنندگان خون در تاسوعا و عاشورا زنان بودند، توضیح داد: اگرچه میانگین آماری اهدا کنندگان خون در مازندران  با ۳۹.۳ در هزار نفر بالاتر از میانگین کشوری با ۲۷ در هزار نفر است اما اگر بتوانیم مشارکت زنان را در اهدا خون بیشتر کنیم، نه تنها رتبه دومی استان را به رتبه نخست کشوری ارتقاء می دهیم بلکه شاهد جبران کاهش اهدای خون خواهیم بود.

وی از مازندران به عنوان دومین استان در مصرف خون نام برد و علت آن را وجود پرشمار بیماران خاص ، گردشگر پذیری ، رقم بالای تصادفات جاده ای ، وجود سه مرکز جراحی قلب و همچنین ۲ دانشگاه علوم پزشکی در ساری و بابل اعلام کرد.

استاندار مازندران اعلام کرد که ۱۱مرکز اهدای خون و سه دستگاه اتوبوس سیار همواره آماده  ارائه خونگیری از عزاداران حسینی هستند.

وی افزود : در پایگاه های انتقال خون پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و همه تجهیزات کاملا استریل است و اهداکنندگان خون بدون نگرانی و دغدغه می توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند ، زیرا با اهدای یک واحد خون سالم جان سه بیمار از مرگ نجات می یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha