کد خبر: مشکلات-معیشتی،-آتش‌نشانان-را-حاشیه‌
۵ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳
مشکلات معیشتی، آتش‌نشانان را حاشیه‌نشین کرد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، نکات ایمنی و راهکارهای مقابله با خطرات احتمالی وسایل گرمایشی و گازسوز در فصل زمستان را تشریح کرد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، جلال ملکی در برنامه «سلام تهران» با اشاره به سرد شدن هوا، گفت: همه ساله در مقاطعی که هوا به یک‌باره سرد می‌شود، تلفات و خسارت‌های ناشی از گاز افزایش می‌یابد. متأسفانه آموزش‌های غلط در این حوزه مطرح می‌شود. سال ۸۶ بیشترین تلفات ناشی از مونواکسیدکربن اتفاق افتاد، چرا که به شدت توصیه می‌شد که تمام در و پنجره‌ها را ببندید؛ الان هم می‌گویند در همه جا از نوار و درزگیر استفاده کنید.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به استفاده از درزگیرها در اماکنی که از شوفاژ یا رادیاتور استفاده می‌کنند، تصریح کرد: درصد بسیاری از شهروندان از وسایل گرمایشی سنتی و مشتعل مانند شومینه، بخاری گازی و یا نفتی استفاده می‌کنند. در این موارد، حتماً باید مسیری برای ورود و خروج هوا وجود داشته باشد. نباید تمام راه‌های ورود هوا را ببندیم؛ حتی باز بودن زیر در و لای پنجره کفایت می‌کند. مدیریت انرژی و سوخت برای ما مهم است، اما به چه قیمت؟ در اماکنی که از وسایل گرمایشی شعله‌دار استفاده می‌شود، ضروی است مسیر تبادل هوا باز نگه داشته شود. در بعضی مواقع، دیده می‌شود در یک خانه ۴۰ متری دو بخاری بزرگ روشن است که به طور حتم، میزان ورودی گرما با خروجی هوا در آنجا یکسان نیست. یکی از اضلاع حریق اکسیژن است؛ اگر اکسیژن در یک محیط کم شود، گاز مونواکسیدکربن بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی دودکش‌ها به ۲ دسته، گفت: یک دسته از دودکش‌ها که در داخل دیوار استفاده می‌شوند، دودکش‌های سیمانی هستند. هر وسیله شعله‌دار اعم از پکیج و یا آبگرمکن دیواری، حتماً باید یک دودکش از لبه خود تا انتهای پشت‌بام داشته باشد، که یک متر از پشت‌بام بالاتر می‌آید و یک کلاهک اچ بالای آن نصب می‌شود. شهروندان در این بخش دخل و تصرف ندارند و چشم امیدشان به سازنده است که یک منزل خوب به آنها تحویل دهد. متأسفانه در خیلی از موارد می‌بینیم که به جای دودکش سیمانی از دودکش فلزی و یا شکسته استفاده شده است؛ حتی از لوله پلیکا استفاده می‌کنند که به مرور دچار شکستگی می‌شود.

ملکی با بیان اینکه دومین دسته، دودکش‌هایی است که مدیریت‌شان در دست مصرف‌کننده است و پشت بخاری‌ها نصب می‌شوند، توصیه کرد: فقط و فقط از دودکش‌های ورق فلز گالوانیزه یعنی دودکش‌هایی که دهانه آنها در یکدیگر چفت می‌شود، استفاده کنید. این دودکش‌ها حالت فیزیکی مقاوم دارند و خم نمی‌شوند. متأسفانه شهروندان از دودکش‌های فلزی، آلومینیومی و آکاردونی استفاده می‌کنند، که این دودکش‌ها برای اماکنی که می‌خواهند آلاینده‌ها را خارج کنند، اصلاً مناسب نیست. شهروندان هنگام استشمام بوی گاز در وهله اول در و پنجره‌ها را باز کنند و تمام شیرهای گاز را ببندند؛ بعد با یک حوله یا پارچه سفید مرطوب، گاز را از محیط خارج کنند. سازمان آتش‌نشانی هم حتماً در جریان قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی تهران که از استفاده نادرست کپسول گاز نشأت گرفته بود، اظهار داشت: نمونه این اتفاق در منطقه قلعه‌مرغی تهران هم رخ داد. در هر دو مورد، کپسول آورده بودند تا بادکنک باد کنند که این حادثه رخ داد. در چنین مواردی، جان شهروندان و آتش‌نشانان در خطر است؛ البته آتش‌نشانان همواره خطر را می‌پذیرند، اما برای اصلاح آن همه باید پای کار باشند. دوستان شهرداری در منطقه بازارگل می‌گفتند سال‌هاست که به مالکان تذکر می‌دهیم این محوطه را ترک کنند، چون مالکیت آنجا با شهرداری نیست. اتحادیه و نهادهای نظارتی کار خود را درست انجام نمی‌دهند. هر شغلی یک اتحادیه دارد که هر سال جواز کسب را تمدید می‌کند؛ بهتر است اتحادیه‌ها به جای اینکه فقط حقّ تمدید بگیرند، دارا بودن تأییدیه آتش‌نشانی را از شرایط لازم برای تمدید جواز کسب عنوان کنند.

این کارشناس ایمنی درباره جابجایی بازارهای گل تهران نیز گفت: تصمیم برای جابجایی مشاغل در تخصص سازمان آتش‌نشانی نیست، اما بازار گل امام رضا و شهید محلاتی جزو ناایمن‌ترین مراکز تهران در محدوده جغرافیایی خود هستند. بارها کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به مالکان اخطار داده‌اند، اما تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه با وجود تمام سختی‌ها و کاستی‌ها، اگر دوباره قدرت انتخاب داشته باشم، باز هم آتش‌نشانی را انتخاب می‌کنم، گفت: چند سال پیش وضع معیشت آتش‌نشانان و کارمندان بهتر از الان بود. آتش‌نشانان جزو افرادی هستند که هر روز جان خود را در کف دست می‌گیرند؛ منصفانه نیست که خانواده آنان ۲۴ ساعته استرس را تحمل کنند و در آخر ماه، دریافتی آنها جوابگوی زندگی‌شان نباشد. هم اکنون بسیاری از همکاران ما حاشیه‌نشین شدند. امیدواریم که مسئولین یک بازنگری فوری نسبت به دریافتی و معیشت آتش‌نشانان داشته باشند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha