کد خبر: ورم-معده-باعث-بزرگ-شدن-شکم-نمی‌شود-درم
۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
ورم معده باعث بزرگ شدن شکم نمی‌شود/ درمان گاستریت با رژیم غذایی!

دکتر ايرج خسرونيا متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت اصلی ورم معده اظهار داشت: ورم معده که به آن گاستریت گفته می‌شود به علت میکروب، ویروس و یا ترشح اسید بالا در بدن فرد بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: همچنین میکروب هلیکوباکتر پیلوری هم می‌تواند در ورم معده موثر باشد. مریض با خاطر ورم معده دچار ترش کردن، نفخ شکم، بادگلو، آروغ زدن و بی‌اشتهایی می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان داشت: برای ورم معده در وهله اول باید تشخیص درست داده شود و بعد نسبت به درمان این بیماری اقدام شود.

خسرونیا با اشاره به مصرف انواع داروها مانند شربت آلومینیوم ام جی، قرص پنتوپرازول، قرص امپرازول و ... گفت: اصولا مصرف این داروها بدون تشخیص درست برای بیمار تجویز نمی‌شود چراکه خوردن این داروها آن هم به طور خودسرانه می‌تواند مضر باشد. باید از خوردن داروی خودتجویزی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات و بر حسب عادتیک دارو برای درمان معده درد موثر باشد اما اینکه همیشه این دارو می‌تواند کمک کننده درد معده و یا ورم معده باشد، درست نیست.

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه ورم معده باعث بزرگ شدن شکم نمی‌شود، گفت: بزرگ شدن شکم به علت نفخ روده و یا جمع شدن گاز در روده‌ها و دستگاه گوارش است. علت اصلی این موضوع به خاطر رژیم غذایی نادرست، اضطراب، استرس و سوء هاضمه به وجود می‌آید.

خسرونیا تاکید کرد: افرادی که ورم معده دارند باید از خوردن غذاهای نفاخ مانند نخود، لوبیا، عدس و انواع دیگر حبوبات خودداری کنند.

وی یادآور شد: تشخیص ورم معده باید توسط پزشک و با انجام آزمایش مشخص شود.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha